Tillsyn i jordbrukslandskapet
Myndigheternas roller och ansvar inom naturtillsynen
Ansvarsfördelningen av naturtillsynen och tillsynsvägledning i jordbrukslandskapet är fördelat mellan Naturvårdsverket och Jordbruksverket samt Försvarsinspektören för hälsa och miljö, länsstyrelser och kommuner. Fördelningen av tillsynsansvaret regleras av Miljötillsynsförordningens (2011:13), 2 kap. 1-9 §§ och för tillsynsvägledningen 3 kap 1-16 §§.
Centrala myndigheter
Naturvårdsverket och Jordbruksverket har inget eget tillsynsansvar inom naturtillsynen, men är tillsynsvägledande myndigheter på statlig central nivå.
Naturvårdsverket
Naturvårdsverket är tillsynsvägledande myndighet över frågor som rör 7, 8 och 12 kap. miljöbalken. Naturvårdsverket ska aktivt verka för samordning och samverkan i frågor om tillsynsvägledning samt ge råd och stöd till länsstyrelsernas arbete med tillsynsvägledning till kommunerna samt ge stöd till kommunala nämnder.
Jordbruksverket
Jordbruksverket har det centrala ansvaret för tillsynsvägledningen när det gäller miljöbalkens tillämpning i frågor som rör verksamheter, inklusive miljöfarliga verksamheter enligt 9 kap. MB, inom jordbruks- och trädgårdsområdet eller som rör djurhållande verksamhet. Stor vikt läggs vid att vägleda kommuner och länsstyrelser om användningen av växtnäring och växtskyddsmedel. Jordbruksverket ansvarar även för föreskrifter kring natur och kulturmiljöer i jordbruket.
Försvarsinspektören för hälsa och miljö
Försvarsinspektören för hälsa och miljö utövar naturtillsyn över samtliga av försvarets verksamheter.
Länsstyrelserna
Länsstyrelsen ansvarar för tillsynen av skötsel av jordbruksmark och annan markanvändning i jordbruket. Naturtillsynen omfattar verksamheter och åtgärder enligt 7, 8 och 12 kap. MB. Länsstyrelsen har tillsynsansvaret över miljö- och hälsoskyddet för vissa större gårdar som är tillståndspliktiga enligt 9 kap. MB.
En länsstyrelse kan överlåta ansvaret för tillsynen till en kommun om kommunfullmäktige begär det. Överlåtelse av tillsynsuppgift regleras av Miljötillsynsförordningen (2011:13), 1 kap. 18–20 §§, medan återkallelse av tillsynsuppgift återfinns i samma förordning 21–22 §§. Naturvårdsverket har tagit fram en vägledning gällande överlåtelse av tillsyn. Syftet med vägledningen är att ge tolkningsstöd för de bedömningar som ska göras i samband med överlåtelse och återkallande av tillsyn.
Vägledning om överlåtelse av tillsyn
Länsstyrelsen är även tillsynsvägledande myndighet till kommunerna. I länsstyrelsernas tillsynsvägledning ingår också att ge kommunerna stöd för att arbeta med och utveckla tillsynen. Från länsstyrelsens vägledningsområde undantas den tillsyn som utövas av Skogsstyrelsen och Försvarsinspektören för hälsa och miljö.
Kommunerna
Varje kommun utövar genom den eller de nämnder som fullmäktige bestämmer tillsyn inom kommunen över miljö- och hälsoskyddet enligt 9 kap. MB, med undantag för sådan miljöfarlig verksamhet som kräver tillstånd. Länsstyrelsen har tillsynsansvaret för vissa större gårdar som är tillståndspliktiga.
Kommunerna hanterar också tillsynsfrågor som rör enskilda, av kommunen utpekade biotoper enligt 7 kap. MB, byggnation på jordbruksmark och anmälningar om att lägga om skog till åkermark enligt 2 kap. 4 § miljöprövningsförordningen.
Kommunen kan ta över tillsynsansvar över andra frågor inom naturtillsynen från länsstyrelsen, se ovan.