Tillsyn enligt miljöbalken
Ansvarsfördelning och överlåtelse av tillsynen
Ansvar enligt miljöbalken är fördelat mellan flera centrala myndigheter, länsstyrelser och kommuner. En länsstyrelse kan överlåta ansvaret för tillsynen till en kommun om kommunfullmäktige begär det. Här kan du läsa om ansvarsfördelning samt förutsättningarna för överlåtelse av tillsyn.
Den här vägledningen vänder sig till
Till dig som arbetar med tillsyn på en tillsynsmyndighet.
Bra att veta
Den nationella tillsynsstrategin är indelad i olika i sju tillsynsområden.
Lagstiftning
Miljötillsynsförordningen (2011:13), 1 kap. 18-20 §§ - överlåtelse av tillsynsuppgift
Miljötillsynsförordningen (2011:13), 1 kap . 21-22 §§ - återkallelse av tillsynsuppgift
Miljötillsynsförordningen (2011:13), 2 kap. Fördelning av tillsynsansvaret
Ansvarsfördelning
Tillsynsvägledning
En tillsynsvägledande myndighet ska aktivt verka för samordning och samverkan i frågor om tillsynsvägledning. Den tillsynsvägledande myndigheten på statlig central nivå ska inom sitt vägledningsområde ge tillsynsvägledning till kommunala nämnder och länsstyrelser men också särskilt stödja länsstyrelsernas tillsynsvägledning till kommunerna. Länsstyrelsen ansvarar för tillsynsvägledning i länet.
Här ser du kopplingen mellan de centrala myndigheternas tillsynsvägledningsansvar och miljöbalkens tillsynsområden:
Naturvårdsverket
- Naturtillsyn
- Miljöfarlig verksamhet (tillsammans med Jordbruksverket och Havs- och vattenmyndigheten)
- Förorenade områden
- Avfall
Folkhälsomyndigheten
- Hälsoskydd
Havs- och vattenmyndigheten
- Vattenverksamheter
Kemikalieinspektionen
- Kemikalier
Tillsyn
Miljöbalkstillsynen utförs huvudsakligen av länsstyrelser och kommuner. Försvarsinspektören för hälsa och miljö utövar tillsyn över försvarets verksamheter. De centrala myndigheternas tillsyn är i regel begränsad till specifika regelverk. Länsstyrelsen får, om vissa förutsättningar är uppfyllda, överlåta åt en kommun att utöva den tillsyn som annars skulle skötas av dem. En strategisk och genomtänkt överlåtelse är ett verktyg för att möjliggöra en effektivare tillsyn. Överlåtelse av tillsyn är vanligare inom miljöfarlig verksamhet än inom andra tillsynsområden.
Överlåtelse
Tillsynsobjekt som är möjliga att överlåta är bland annat tillståndspliktiga miljöfarliga verksamheter, vattenverksamheter, skyddade områden, artskydd, vilthägn, stängeselgenombrott, föroreningsskador och andra miljöskador.
Överlåtelse av tillsyn är vanligast när det gäller tillståndspliktiga miljöfarliga verksamheter. Inom andra tillsynsområden sker överlåtelser i relativt begränsad omfattning.
Naturvårdsverket har tagit fram en vägledning gällande överlåtelse av tillsyn. Syftet med vägledningen är att ge tolkningsstöd för de bedömningar som ska göras i samband med överlåtelse och återkallande av tillsyn.
Vägledning om överlåtelse av tillsyn (pdf 322 kB)
Miljötillsynsförordningen reglerar hur överlåtelse av tillsyn till en kommunal nämnd ska ske. Överlåtelsen kan avse en viss typ av tillsynsobjekt, en viss typ av tillsynsobjekt med undantag för ett visst eller vissa tillsynsobjekt, eller ett visst tillsynsobjekt.
När en länsstyrelse ska pröva en begäran om överlåtelse ska den ta hänsyn till ett flertal frågor bland annat:
- hur stor miljöpåverkan tillsynsobjekten har
- förutsättningar att uppfylla de generella krav som miljötillsynsförordningen ställer på en tillsynsmyndighet (behovsutredning, samlad tillsynsplan, etc.
- kommunens interna ansvarsfördelning för drift av och tillsyn över kommunala verksamheter
- länsstyrelsens förutsättningar att fortsättningsvis ge effektiv tillsynsvägledning i frågor som rör tillsynsobjekten, samt
- möjligheten att inom ett län utöva en effektiv tillsyn.
Återkallande av överlåten tillsyn
Länsstyrelsen bör återkalla överlåtet tillsynsansvar från en kommun, om kommunen begär det eller om länsstyrelsen bedömer att det finns omständigheter som kan motivera ett återkallande. Sådana omständigheter kan vara bristande resurser eller kompetens hos kommunen, förändringar av verksamheten hos överlåtna tillsynsobjekt eller förändringar av kommunens interna organisation.