Tillsyn enligt miljöbalken
Naturvårdsverkets tillsynsvägledning
Här hittar du information om vårt uppdrag som tillsynsvägledande myndighet samt hur vi arbetar med tillsynsvägledning. Vårt uppdrag är att bidra till en användbar och likvärdig tillsyn. Uppdraget består av tre delar; råd och stöd, samordning och uppföljning.
Vem
Vi vägleder tillsynsmyndigheter, främst kommuner och länsstyrelser.
Vad
Tillsynsvägledningen har tre ben; råd och stöd, samordna tillsynen, utvärdera och följa upp.
Sammantaget ska detta förenkla för tillsynsmyndigheterna att göra tillsynen. Samordningen handlar om att likrikta tillsynen och att använda resurserna på bästa sätt. Vårt främsta sätt att samordna tillsynen är genom den nationella strategin för miljöbalkstillsynen.
Vi har sedan 2011 lämnat en årlig redovisning till regeringen av hur tillsynen kan utvecklas och förbättras. Redovisningen tar även upp eventuella brister i tillsynen och redogör för hur de kan åtgärdas.
Ansvar för stora delar av miljöbalken
Miljötillsynsförordningen fördelar ansvaret för tillsynsvägledning mellan de tillsynsvägledande myndigheterna. Naturvårdsverket tar hand om de delar av miljöbalken som ingen annan central myndighet har ett utpekat ansvar för. Naturvårdsverket har därmed flest områden att ge tillsynsvägledning inom. Vidare ansvarar Naturvårdsverket för allmän tillsynsvägledning till samtliga tillsynsmyndigheter i frågor som avser tillämpningen av 26 och 30 kap. miljöbalken, tillsyn och miljösanktionsavgifter.
Tillsynsvägledning innefattar inte att ta ställning i enskilda ärenden
Vi får ofta önskemål om att ge tillsynsvägledning i specifika ärenden men vi är begränsande i hur ingående stöd vi kan ge. Tillsynsvägledning sträcker sig till generell tolkning av bestämmelser, råd kring vilka underlag som kan behövas inför beslut samt stöd att hitta relevant praxis. Tillsynsmyndigheten ansvarar alltid för att hämta in ett tillräckligt underlag samt att göra de avvägningar och bedömningar som behövs när ett beslut ska tas.
Mer fokus på branscher och verksamheter
Naturvårdsverket har under många år fokuserat på att vägleda tvärgående och att ge mer generell vägledning till flera olika aktörer i en och samma vägledning exempelvis inom avfall och buller. Efter att ha lyssnat på tillsynsmyndigheternas behov arbetar vi nu mer med att målgruppsanpassa tillsynsvägledningen så att den på ett tydligare sätt speglar hur tillsynsmyndigheterna arbetar. Det innebär mer fokus på olika verksamheter och branscher.
Tillsynsstrategin innebär nya arbetssätt
Sedan några år arbetar vi tillsammans med tillsynsvägledande och tillsynsmyndigheter med den nationella tillsynsstrategin. Strategin har påverkat hur vi jobbar ihop med andra myndigheter. Samarbetet är närmare och det leder till att vi nu tar fram mer verksamhetsnära tillsynsvägledningar än vi gjort under senare år. Genom strategin och arbetet med den får vi mer kunskap om den tillsyn som bedrivs.
Hur
Webben är vår främsta kanal för tillsynsvägledning
Det är här ni hittar den tillsynsvägledning vi tagit fram. Här går det att söka fram all den tillsynsvägledning vi har givit ut och söka på olika ämnesområden, till exempel branscher och verksamheter. Många av våra vägledningar är dock skrivna för breda målgrupper vilket gör att det ibland kan vara svårt att hitta det som är mest användbart för en tillsynsmyndighet. Vi har startat ett långsiktigt arbete med att uppdatera och göra vårt material mer lättillgängligt för tillsynsmyndigheterna.
Mer deltagande på fysiska nätverkansträffar och samverkansytor
Målet är att i högre grad än tidigare delta på nätverksträffar och på digitala samverkansytor. Att delta på nätverksträffar och motsvarande är betydelsefullt för att ta fram tillsynsvägledning som är relevant. Utgångspunkten är också att vi ska ordna webbinarier i samband med ny vägledning där den skriftliga vägledningen tjänar på en introduktion.
Svarar på frågor till vår kundtjänst
Många frågor kommer in via telefon eller mejl till vår kundtjänst. Frågorna fördelas till den eller de personer som bäst kan svara på frågan. Vi samlar på oss återkommande frågor och bevakar om svar bör ligga på webben i form av FAQ.
Ställ frågor via vår kundtjanst@naturvardsverket.se
Vi delar på uppgiften med länsstyrelserna
Länsstyrelsen ska ge tillsynsvägledning i länet. Länsstyrelsens roll kan knytas till kännedom om regionala och lokala förhållanden samt erfarenhet av att tillämpa denna kunskap i tillsynen. I länsstyrelsernas tillsynsvägledning ingår särskilt att ge kommunerna i länet stöd för att utveckla tillsynen, varav samordning av tillsyn mellan kommunerna i länet är en viktig del.
När
Större tillsynsvägledningsinsatser beskrivs i vår tillsynsvägledningsplan
Här finns alltid en uppskattning när de beräknas vara färdiga. Ibland dröjer det ett tag innan vi kan ge tillsynsvägledning. Nya bestämmelser inom Naturvårdsverkets områden kan på förhand vara svåra att fånga upp ifall tidpunkten för regeringens beslut inte är givet. Vi är medvetna om vikten att vägledning snabbt kommer men inte sällan behöver vi också invänta beslut från regeringen eller EU, dvs bestämmelsernas slutliga utformning.
Hjälp oss att utveckla tillsynsvägledningen
Behöver du tillsynsvägledning eller har du synpunkter på vår tillsynsvägledning? Mejla din fråga eller dina synpunkter till kundtjanst@naturvardsverket.se som ser till att det når den person eller grupp som kan besvara frågan. Våra svar loggar vi för kvalitetssäkring. Återkommande frågor är underlag för FAQ på vår webb. Berätta också om du vill delta i referensgrupper för ny vägledning.