Vägledning

Påskyndad utbyggnad av förnybar energi

Solpanel på tak

Mellan den 1 juli 2024 och 30 juni 2025 gäller delar av Förordning (EU) 2022/2577, om fastställande av en ram för att påskynda utbyggnaden av förnybar energi. Förordningen har ändrats och förlängts genom förordning (EU) 2024/223. På denna sida hittar du kortfattad vägledning till förordningen.

För att påskynda utbyggnaden av förnybar energi har Europeiska Unionens Råd antagit förordning (EU) 2022/2577. Anledningen är framförallt kriget i Ukraina och dess påverkan på Europeiska unionens energiförsörjning och energipriser. Därefter har vissa ändringar och kompletteringar av förordningen skett och delar av förordningen har förlängts och gäller till den 30 juni 2025. 

Sidan vänder sig till

Myndigheter, länsstyrelser, kommuner och branschföreträdare.

Förändringarna i korthet

Förordningen (2022/2577) innebär i korthet att det fastställdes tidsfrister för tillståndsförfaranden för viss solenergiutrustning, uppgradering av befintliga anläggningar för produktion av förnybar el och installation av värmepumpar. Dessutom infördes en regel om att projekt för produktion av förnybar energi som utgångspunkt ska ses som ett tvingande allmänintresse vid prövningar av artskyddsdispens, Natura 2000-tillstånd och undantag från förbud mot att påverka vattenmiljön på ett otillåtet sätt enligt ramdirektivet för vatten. 

Förordningen gäller för tillståndsförfaranden som har ett startdatum som infaller under den tidsperiod som förordningen, respektive de delar av förordningen som förlängts, är gällande. Naturvårdsverket bedömer att den ursprungliga förordningen 2022/2577 gäller ansökningar eller anmälningar som har kommit in till den myndighet som ska handlägga ärendet mellan den 30 december 2022 och den 30 juni 2024. De delar av förordningen som har förlängts och ändrats genom förordning 2024/223 är tillämpliga på ansökningar eller anmälningar som har kommit in från den 1 juli 2024 till och med den 30 juni 2025 enligt Naturvårdsverkets bedömning.

Så som Naturvårdsverket tolkar förordningen omfattar begreppet ”tillståndsförfarande” i en svensk kontext olika sorters tillstånds-, dispens-, anmälnings- och lovförfaranden enligt såväl miljöbalken som andra författningar.  

Tidsfristerna ska, enligt art. 2.1 b), omfatta tiden från det att den berörda myndigheten bekräftar mottagandet av en fullständig ansökan till det att den berörda myndigheten meddelar ett slutligt beslut.

Ny artikel 3a om avsaknad av alternativa eller tillfredsställande lösningar påverkar bland annat frågor om artskydd. 

 

Genom förordning 2024/223 artikel 3a införs en ny definition av avsaknad av alternativa eller tillfredsställande lösningar. Enligt Naturvårdsverkets bedömning blir regeln aktuell i förhållande till bestämmelser om artskydd och Natura 2000 som regleras i de så kallade naturvårdsdirektiven och i samband med tillämpning av undantag från förbud kopplade till ramdirektivet för vatten.  Den nya artikel 3a anger när villkoret om avsaknad av alternativa lösningar ska anses vara uppfyllt.

 

I den svenska lagstiftningen återfinns dessa undantagsmöjligheter gällande Natura 2000 och artskydd i 7 kap. 29 § miljöbalken respektive 14 § artskyddsförordningen (2007:845). När det gäller försämringsförbudet för miljökvalitetsnormer för vatten återfinns undantagsmöjligheten i 4 kap. 11-12 §§ vattenförvaltnings­förordningen (2004:660). Enligt Naturvårdsverkets bedömning innebär förordningen 2024/223 inte någon förändring när det gäller de övriga förutsättningar som måste vara uppfyllda för att undantag ska kunna medges enligt de aktuella bestämmelserna.  

Ny artikel 3a om avsaknad av alternativa eller tillfredsställande lösningar påverkar bland annat frågor om artskydd

Genom förordning 2024/223 artikel 3a införs en ny definition av avsaknad av alternativa eller tillfredsställande lösningar. Enligt Naturvårdsverkets bedömning blir regeln aktuell i förhållande till bestämmelser om artskydd och Natura 2000 som regleras i de så kallade naturvårdsdirektiven och i samband med tillämpning av undantag från förbud kopplade till ramdirektivet för vatten.  Den nya artikel 3a anger när villkoret om avsaknad av alternativa lösningar ska anses vara uppfyllt.

I den svenska lagstiftningen återfinns dessa undantagsmöjligheter gällande Natura 2000 och artskydd i 7 kap. 29 § miljöbalken respektive 14 § artskyddsförordningen (2007:845). När det gäller försämringsförbudet för miljökvalitetsnormer för vatten återfinns undantagsmöjligheten i 4 kap. 11-12 §§ vattenförvaltnings­förordningen (2004:660). Enligt Naturvårdsverkets bedömning innebär förordningen 2024/223 inte någon förändring när det gäller de övriga förutsättningar som måste vara uppfyllda för att undantag ska kunna medges enligt de aktuella bestämmelserna.  

Frågor och svar

Giltighetstiden för de artiklar som innehöll tidsfrister har inte förlängts genom ändringsförordningen 2024/223 - med undantag för tidsfristen för uppgradering av projekt för förnybar energi i artikel 5.1. Dock har artikel 5.1 ändrats till att bara omfatta uppgraderingsprojekt lokaliserade i av medlemsstaterna särskilt fastställda områden enligt artikel 6, se artikel 1.4 i ändringsförordningen 2024/223. Sverige har inte fastställt några områden enligt artikel 6.  Enligt Naturvårdsverkets bedömning innebär det att tidsfristerna från den ursprungliga förordningen 2022/2577 inte gäller för ärenden för förnybar energi som påbörjats efter den 30 juni 2024.

Det finns för närvarande tidsfrister som gäller handläggning av vissa ärenden gällande förnybar energi i förordningen (2021:757) om tidsfrister och kontaktpunkt för vissa ärenden som gäller tillförsel av förnybar energi. Till följd av de senaste ändringarna i förnybartdirektivet krävs viss ändring av nationell lagstiftning. Just nu pågår ett arbete med detta på Regeringskansliet. Vägledningen kommer därför att uppdateras senare.