Tillsynsvägledning

Illegal avfallshantering

Soptipp med högar av videokassetter, Deje, Värmland
Granskad: ‎den ‎14‎ ‎juni‎ ‎2024

Tillsynsvägledning om hur tillsyn kan bedrivas mot misstänkt illegal avfallshantering, bland annat hur avfallsregistret kan användas, vad en polisanmälan bör innehålla och hur en myndighetsgemensam tillsynsinsats kan genomföras.

Den organiserade brottsligheten finns etablerad inom vissa verksamheter som hanterar avfall. För tillsynsmyndigheter som misstänker illegal avfallshantering påverkar detta både förberedelser inför och genomförandet av tillsynen och förutsätter bra samverkan med brottsutredande myndigheter. Den här tillsynsvägledningen ska underlätta för tillsynsmyndigheterna att upptäcka och förhindra illegal avfallshantering som annars riskerar att orsaka allvarliga skador i miljön samt stora samhällskostnader.   

Den här sidan vänder sig till  

Tillsynsmyndigheter som bedriver tillsyn mot verksamheter där illegal avfallshantering kan förekomma. 

Bra att veta 

Tillsynsvägledningen mot illegal avfallshantering är en av de åtgärder som ingår i den nationella tillsynsstrategin. Informationen på den här sidan kommer att byggas på efter hand.

Miljöbalkens straffbestämmelser 

Miljöbrott uppstår när någon går emot de bestämmelser som reglerar vad som är tillåtet och vad som inte är tillåtet att göra i vår miljö. Det är i miljöbalkens 29 kapitel som straffbestämmelserna anges och som beskriver de handlingar som utgör miljöbrott. Alla överträdelser enligt miljöbalken är dock inte straffsanktionerade enligt 29 kapitlet miljöbalken. De straffbestämmelser i miljöbalken som omfattar hantering av avfall är det som i tillsynsvägledningen benämns som illegal avfallshantering eller avfallsbrottslighet. Vid illegal avfallshantering är det vanligtvis följande bestämmelser som förekommer: 

  • Miljöbrott, 29 kap. 1 § 
  • Otillåten miljöverksamhet, 29 kap. 4 § 
  • Otillåten avfallstransport, 29 kap 4a §, nationell eller gränsöverskridande  
  • Försvårande av miljökontroll, 29 kap. 5 § 
  • Nedskräpning 29 kap 7 § (exklusive nedskräpningsförseelse)  
  • Lämnar avfall till någon som inte har tillstånd eller gjort den anmälan som krävs för att få hantera avfallet, 29 kap. 9 § punkt 15 

Frågor och svar

Stöd för att en tillsynsmyndighet har rätt att få tillträde till en fastighet för att fullgöra sina uppgifter finns i 28 kap. 1 § miljöbalken. Sådana åtgärder ska dock enligt 28 kap. 6 § miljöbalken utföras så att minsta skada och intrång orsakas. Enligt beslut från Riksdagens ombudsmän (JO) är en omständighet att en fastighet till exempel är nedskräpad inte i sig tillräcklig för att en tillsynsmyndighet ska få bereda sig tillträde genom ett oannonserat tillsynsbesök. Vidare är utgångspunkten enligt JO att en fastighetsägare ska underrättas inför ett tillsynsbesök. (Se JO-beslut dnr 2545-2015 från den 26 april 2016 och dnr 2047-2019 från den 18 december 2018).  

Om tillsynsmyndigheten väljer att genomföra ett oannonserat tillsynsbesök så kan det därför vara bra att de bakomliggande skälen dokumenteras, till exempel genom en tjänsteanteckning, rörande varför tillsynsmyndigheten gör bedömningen att ett oannonserat tillsynsbesök krävs för en effektiv tillsyn.  

Uppsökande tillsyn är inget nytt begrepp utan är ett förtydligande av skrivningen ”på eget initiativ” i 26 kap 1 § kopplat till den kontrollerande delen av tillsynen. Uppsökande tillsyn kallar vi i denna vägledning sådan tillsyn vars främsta syfte är att upptäcka misstänkta överträdelser av miljöbalken eller bestämmelser utfärdade med stöd av balken, samt EU-förordningar inom balkens tillämpningsområde. 

Uppsökande tillsyn innebär att tillsynsmyndigheten behöver leta upp verksamheter som kan misstänkas bedriva illegal avfallshantering. Det kan innebära att tillsynsmyndigheten utifrån en riskbedömning väljer ut områden och verksamheter som sedan kontrolleras. Underlagen kan bestå av exempelvis tips från allmänhet, klagomål om återkommande nedskräpning eller egna iakttagelser. Därefter kan tillsynsmyndigheten ta ställning till vilka verksamheter som bör få ett oannonserat tillsynsbesök. 

Tillsynsmyndigheten kan också välja ut platser eller verksamheter genom en skrivbordsinventering av potentiella objekt. Exempelvis genom att använda flygfoto för att granska avfallsupplag eller liknande.

Planera och genomföra tillsyn

    Övrigt stöd

    Tillsynsmyndigheten kan begära ut uppgifter från avfallregistret och själv utföra analyser av resultatet. Naturvårdsverket arbetar med att utveckla avfallsregistret så att dessa processer ska förenklas.

    Avfallsregistret för tillsynsmyndigheter

    Avfallsregistrets funktion vid tillsyn

    En tillsynsmyndighet kan exempelvis använda avfallsregistret inför en tillsynsinsats mot miljöfarliga verksamheter. Gör förslagsvis en sökning i valfri sökmotor på webben efter verksamheter inom något tillsynsansvarsområde som normalt och regelbundet skapar farligt avfall, exempelvis bilverkstäder. Resultatet blir då ett antal verksamheter som du genom bolagsregistret kan få organisationsnumren för.

    Därefter kan du, med hjälp av organisationsnumren, efterfråga om verksamheterna finns med i avfallsregistret. Om några av dessa verksamheter inte finns registrerade, eller inte har rapporterat in uppgifter under en längre tid, kan tillsyn riktas mot dessa. Alla verksamheter som skapar och transporterar bort farligt avfall ska finnas i avfallsregistret och kontinuerligt rapportera uppgifter. Avsaknad av information i avfallsregistret indikerar att lagstiftningen inte följs.

    • Vilka avfallstyper och mängder har verksamheten på platsen du besöker rapporterat? Verkar dessa rimliga utifrån vad du noterat vid tillsynsbesöket, vad som anges i anmälan eller tillstånd samt i jämförelse med anteckningarna från verksamhetsutövaren?
    • Du kan använda avfallsregistret för att granska rapporteringen från de anläggningar som tar emot avfall. Då är det möjligt att se vilken anläggning som senast hanterade avfallet samt bedöma om det är en anläggning som bör eller får hantera sådant avfall?
    • Vilka verksamhetsutövare samarbetar ditt tillsynsobjekt med? Till exempel vilka transportföretag har de anlitat? Även transportföretagens rapporterade anteckningar finns tillgängliga för tillsynsmyndigheten i registret. Därmed är det möjligt att jämföra två verksamheters rapportering med varandra.
    • Verksamhetsutövare ska så snart som möjligt korrigera information i tidigare lämnade rapporter om informationen i dem är felaktiga. Verksamhetsutövare bör känna till att de har den skyldigheten. Detta kan vara intressant att följa upp inför tillsyn. Nedan följer exempel på ändringar som du särskilt bör vara observant på.

    - Ändringar till 0 kg i mängd trots upptäckta mängder vid tillsyn.

    - Ändringar i vikt till precis under tillåtna totaler eller begränsningar.

    - Justering av uppskattad till senare kontrollerad vikt där siffrorna ter sig märkliga eller det är oklart varför en ändring gjorts.

    Fördjupningsmaterial