Tillsyn över gränsöverskridande avfallstransporter
Här finns allmän information om tillsyn av gränsöverskridande transporter av avfall, vilka myndigheter som är inblandade och målet med tillsynen. På sidan finns också länkar till vägledningar.
Tillsynen över gränsöverskridande avfallstransporter omfattar hela avfallskedjan. Det innebär att tillsynen sker från det att avfallet uppstått, under transport fram till plats för slutlig återvinning eller bortskaffande.
Sidan vänder sig till
Informationen på sidan vänder sig till dig som arbetar med tillsyn inom avfallsområdet och/eller inom området gränsöverskridande avfallstransporter.
Lagstiftning
Gränsöverskridande transporter av avfall regleras av en EG-förordning (1013/2006) som baseras på Baselkonventionen och OECD-avtalet om avfallstransporter. EU:s förordningar gäller direkt och oavkortat i alla medlemsländer.
Förordning 1013/2006 om transport av avfall (konsoliderad version t o m december 2020)
Export till länder som inte är med i EU, EFTA eller OECD regleras av EG-förordning 1418/2007. Avfallets Basel- eller OECD-kod bestämmer om avfallet omfattas av förbud, anmälan, informationsplikt och särskilda regler i importlandet.
I förordningen 2016/1245 finns jämförelsetabell för tullkoder och avfallskoder vid gränsöverskridande avfallstransporter:
Svensk avfallsförordning
Sverige har en avfallsförordning (SFS 2020:614). EG-förordningen om transport av avfall gäller oavkortat i den svenska lagstiftningen, men den svenska förordningen kompletterar reglerna.
I den svenska avfallsförordningen slås bland annat fast att Naturvårdsverket är den behöriga myndigheten för transporter över Sveriges gränser, det vill säga att vi godkänner eller invänder mot (nekar till) transporter in och ut ur Sverige.
Här finns också regler om när begagnad elutrustning kan antas vara avfall.
Konventioner
Övrig EU-lagstiftning
Övrig svensk lagstiftning
Många myndigheter berörs
Många myndigheter berörs av tillsynen av gränsöverskridande transporter av avfall från och till Sverige. Det är Naturvårdsverket, länsstyrelser, kommuner, polis, tull, åklagare och i vissa fall även kustbevakning. För att tillsynen ska fungera måste vi kunna samverka och hitta bra vägar för samarbete.
Olaglig export av avfall till andra länder är ett prioriterat område i den svenska avfallsplanen. Målet är att det inte ska förekomma olagliga transporter av avfall. Grundläggande för att vi ska kunna lyckas är att vi myndigheter samarbetar med varandra.
Tillsynsobjekt som framförallt är aktuella är anläggningar som exporterar eller importerar avfall. Exempelvis bilskrotar och elektronikåtervinnare, men även verkstadsindustrier av olika slag. Avfallstransporter på väg eller med tåg, exempelvis vid gränsövergångar, bör också bli föremål för tillsyn. Kontroller i hamnar har också visat sig vara en effektiv tillsynsmetod för att upptäcka olagliga avfallstransporter.
Handlingsplan
Tio myndigheter har tagit fram en handlingsplan för tillsyn över gränsöverskridande transporter. Vårt övergripande mål lyder: "Samverkande myndigheter ska arbeta effektivt för att motverka, hitta och stoppa illegal transporter av avfall till och från Sverige". Till det övergripande målet har vi kopplat fem delmål:
- Tydliga roller och ansvar för berörda myndigheter
- Ökad kunskap hos berörda myndigheter och andra aktörer om regelverket
- Stärka samverkan (regionalt, nationellt och internationellt)
- Genomföra operativa tillsynsinsatser kontinuerligt
- Öka förståelsen om avfallsflöden med hög risk
Handlingsplanen har tagits fram av Naturvårdsverket, Tullverket, Kustbevakningen, Polismyndigheten, Åklagarmyndigheten samt länsstyrelserna i Norrbotten, Gävleborg, Stockholm, Västra Götaland och Skåne.
Handlingsplanen beskriver översiktligt hur vi organiserat vår samverkan samt hur myndigheternas utgångspunkter och resurser inför kommande period ser ut. Planen kompletteras med bilagan ”Roller och ansvar – transporter enligt EG-förordningen 1013/2006 om transport av avfall”.
EU- och OECD-länder
Information om EUs medlemsländer finns här: Landsfakta (europa.eu)
Lista över OECD-länder finns här: https://www.oecd.org/about/document/ratification-oecd-convention.htm
Baselkonventionen
Totalt har cirka 180 FN-länder godkänt Baselkonventionen på något vis. USA är inte medlem i Baselkonventionen, men har en rad andra avtal som tillåter frakt av farligt avfall till medlemsländer. Bland övriga som inte skrivit under konventionen finns Liberia, Angola, Etiopien och Burma (2015-02-16).