Hur kan allmänheten engageras digitalt?

Om rapporten
Rapporten är en kunskapsöversikt om digitala verktyg för dialog mellan allmänhet och myndigheter eller andra organisationer, med fokus på vatten- och miljöförvaltning samt ”smarta” städer. I forskningslitteraturen urskiljdes sju olika kategorier verktyg men ytterligare websökningar visade att dessa oftast bara användes i själva utvecklingsprojektet.
Reguljär användning av digitala dialogverktyg som gav allmänheten inflytande återfanns i kommuner vars översiktsplanering sammanföll med pandemin. Dessa digitala verktyg tillhandahölls av externa it-leverantörer. Kommunernas översiktsplanerare stod för innehåll och kommunikatörererna för rekrytering.
Forskarna rekommenderar myndigheter och andra organisationer att först klargöra allmänhetens roll i verksamheten och reflektera över vilka förändringar i arbetssätt som krävs för att det ska bli möjligt och därefter upphandla relevanta it-tjänster.
Projektet har finansierats med medel från Naturvårdsverkets miljöforskningsanslag som finansierar forskning till stöd för Naturvårdsverkets och Havs- och vattenmyndighetens kunskapsbehov.
