Miljöledning

Granskad: ‎den ‎13‎ ‎januari‎ ‎2025

Miljöledningssystem ger stöd för ett systematiskt miljöarbete i syfte att uppnå ständig förbättring genom att planera, genomföra, följa upp och förbättra verksamheten.

Närmare 190 statliga myndigheter har miljöledningssystem enligt kraven i förordning (2009:907) om miljöledning i statliga myndigheter. Miljöledningssystem innebär att myndigheter ska beakta miljöperspektivet i genomförandet av uppdrag, att det sker systematiskt och leder till ständig förbättring. Myndigheternas verksamheter ger upphov till olika typer och grad av miljöpåverkan. Den kan vara direkt eller indirekt, positiv eller negativ och vara av olika grad enligt myndighetens värderingsmodell. När miljöpåverkan bedöms vara betydande ställs särskilda krav enligt miljöledningsförordningen.

Certifiering

Enligt miljöledningsförordningen bör en myndighet vars verksamhet medför betydande miljöpåverkan certifiera sig enligt den internationella miljöledningsstandarden ISO 14001 eller registrera sig enligt EU:s frivilliga miljölednings- och miljörevisionsordning EMAS (Eco Management and Audit Scheme). Även företag och andra organisationer kan välja att certifiera sig enligt ISO eller EMAS.

Båda systemen ställer krav på att miljöledningssystemet granskas och godkänns av ett oberoende organ. EMAS och miljöledningsförordningen bygger på ISO-standarden. I Sverige finns också andra erkända system, till exempel Miljödiplomering som är anpassad för mindre organisationer.

Ansvarsfördelning och delaktighet

Inom ramen för miljöledningsarbetet ska ansvarsfördelningen vara tydlig och rutiner finnas för att säkerställa att organisationen arbetar med ständig förbättring det vill säga minskar sin negativa miljöpåverkan och ökar den positiva. På så sätt bidrar organisationen också till Sveriges miljömål och de globala målen för hållbar utveckling.

En viktig förutsättning för att ett miljöledningssystem ska bli effektivt är att ledningen är engagerad och visar att arbetet har hög prioritet. Ledningen fattar beslut om miljöpolicy och miljömål, tar del av uppföljningen och beslutar om förbättringar. Alla anställda ska känna sig delaktiga och hållas informerade om miljöarbetet.

Om EMAS

EMAS är öppet för alla typer av organisationer, till exempel den tillverkande industrin, tjänsteföretag, företag som erbjuder finansiella tjänster och rådgivning samt myndigheter. Naturvårdsverket är behörigt registerorgan för EMAS i Sverige.

Enligt EMAS ska den årliga miljöredovisningen vara offentlig och publiceras på Naturvårdsverkets webbplats. Därmed är EMAS också ett stöd i kommunikationen av organisationens miljöarbete. Genom att årligen publicera en godkänd miljöredovisning kan en organisation öka sin trovärdighet. EMAS är till för de som vill förbättra sin miljöprestanda och kunna visa det, då kunder och partners kan följa förbättringsarbetet från år till år.

I och med att EMAS baseras på ISO 14001-standarden utgör det samtidigt en redogörelse av en organisations ISO 14001-arbete. Den identifierbara logotypen gör EMAS till ett konkurrenskraftigt globalt varumärke.

EMAS, till skillnad mot ISO 14001, ställer krav på:

  • Tillgängliggörande av den årliga tredjepartsgranskade miljöredovisningen.
  • Uppföljning av miljöprestanda med hjälp av indikatorer.

EU-kommissionen har tagit fram flera olika typer av vägledningsmaterial för organisationer och företag som vill registrera sig enligt EMAS-förordningen. 

EMAS för företag och organisationer

Om miljöledning i statliga myndigheter

I dag omfattas 186 statliga myndigheter av förordning SFS 2009:907 om miljöledning i statliga myndigheter vilket innebär att de ska införa och utveckla miljöledningssystem och varje år följa upp och redovisa resultat av arbetet.

Huvudstegen i miljöledningsarbetet

  1. En miljöutredning genomförs i syfte att analysera vilken miljöpåverkan verksamheten ger upphov till och fastställa organisationens betydande miljöpåverkan.
  2. Med miljöutredningen som grund fastställs en miljöpolicy, som beskriver organisationens viljeinriktning i miljöarbetet, och miljömål, som beskriver vad organisationen ska uppnå med sitt miljöarbete.
  3. En handlingsplan tas fram för arbetet med att nå miljömålen. Ansvar och befogenheter för att genomföra åtgärder fastställs. Medarbetarnas miljökunskaper utvecklas och rutiner etableras såväl för det interna miljöarbetet som för kontakterna utåt.
  4. Årligen genomförs miljörevisioner för att kontrollera hur miljöledningssystemet fungerar samt att miljöregler och andra styrande dokument för myndighetens miljöledning och miljöarbete följs. Resultatet av revisionen redovisas för organisationens ledning och används för att förbättra systemet.
  5. Resultatet av miljöledningsarbetet redovisas årligen till det departement myndigheten tillhör och till Naturvårdsverket. Resultatet kommuniceras även internt och externt.

Miljöledning i staten 2023 

Mer information om miljöledning i statliga myndigheter

Naturvårdsverkets roll

Naturvårdsverkets uppdrag är att vägleda myndigheterna i miljöledningsarbetet och sammanställa deras årliga miljöledningsrapporter i en redovisning till regeringen. 

Stödet kan sammanfattas med följande aktiviteter:

  • Vägledningsrapport, information och stöd inför den årliga rapporteringen, frågor och svar, lägesrapporter med mera på Naturvårdsverkets webbplats.
  • Informationsmöten och konferens.
  • Kontakter och nätverk.
  • Årlig sammanställning av miljöledningsarbetet i staten.

Statistik