Svaveldioxid, utsläpp till luft, internationellt flyg och sjöfart

Granskad: ‎den ‎12‎ ‎december‎ ‎2023

Svaveldioxidutsläpp till luft från bränsle som tankas i Sverige och används till utrikes flyg och sjöfart, även kallad internationell bunkring, har varierat mycket genom åren. Sjöfarten står för den största delen av dessa utsläpp.

      Stor källa till utsläpp av svaveldioxid till luft

      Internationellt flyg och sjöfart ger upphov till betydande utsläpp av svaveldioxid (SO2). Dessa utsläpp omfattas för närvarande inte av några nationella åtaganden om utsläppsminskningar och räknas därför inte in i de nationella utsläppen vid rapportering till FN:s luftvårdskonvention och till EU. Däremot redovisas de separat varje år.

      Utsläppen av Svaveldioxid från bränsle som används till utrikes flyg och sjöfart bidrar till betydligt större utsläpp än det inhemska flyget och sjöfarten. De aggregerade utsläppen av svaveldioxid från internationella transporter uppgick till drygt 11 000 ton år 2022 vilket är cirka sex procent lägre jämfört med föregående år. Svavelutsläppen från internationell sjöfart har varierat mycket sedan 1990.

      Flera orsaker bakom årliga variationer av utsläppen

      Det finns flera förklaringar till varför den internationella bunkringen för sjöfart varierar med tiden. Utsläppen som redovisas i denna statistik omfattar utsläpp från bunkerolja som köpts i Sverige och används för internationella destinationer. Utsläpp från internationell sjöfart definieras som utsläpp från det bränsle som köpts i Sverige av svenskt eller utländskt registrerade fartyg och som används för transporter till utländska destinationer, exklusive fiskefartyg.

      Fartyg i internationell trafik som kör till och från svenska hamnar kan bunkra både i Sverige och utomlands. Vissa år bunkrar fartygen mer i Sverige än utomlands och andra år kan det vara tvärtom. Det gör att statistiken över svaveldioxid utsläppen kan variera en del från år till år, trots att trafiken är ungefär lika stor.

      En annan orsak till att utsläppen av svaveldioxid kan variera i mängd mellan olika år, är att fartygsbränslen finns i många varianter med olika mycket svavelinnehåll. I Östersjön, Nordsjön samt Engelska kanalen är det bara tillåtet att köra med ett lågsvavligt bränsle. Men många fartyg som kör till och från destinationer utanför Östersjön, Nordsjön samt Engelska kanalen bunkrar även högsvavel haltigt bränsle i Sverige. Eftersom dessa bunkringsmängder kan variera en del från år till år så varierar även utsläppen av svaveldioxid från utrikes sjöfart.

      Minskade SO2-utsläpp från bränsle till flyg och sjöfart

      Största delen av SO2-utsläppen kommer från bränsle till sjöfart och stod för cirka 95 procent av de totala utsläppen år 2022. Utsläppen har minskat med 66 procent sedan 1990.

      Covid-19-pandemin har påverkat SO2-utsläppen från flygtrafiken

      Andelen SO2-utsläpp från internationell luftfart är relativt liten (fem procent eller ca 0,6 tusen ton) år 2022. Sedan 1990 och fram till 2019 ökade utsläppen med 200 procent på grund av ökat internationellt resande. Mellan 2019 och 2021 märks en kraftig nedåtgående trend då utsläppen minskade med 63 procent till följd av Covid-19-pandemin då flygresandet minskade stort under perioden.

      Under 2022 har utsläppen återigen ökat med ca 80 procent jämfört med året före men var fortfarande ca 30 procent lägre jämfört med 2019. Detta kan förklaras med att flygreseåret 2022 präglades av en stark återhämtning för såväl flygresandet som svensk tillgänglighet, med en kraftig ökning av antalet destinationer från svenska flygplatser.

      ANSVARIG MYNDIGHET

      • Naturvårdsverket

      Mer information om utsläppsiffrorna

      De metoder som används vid sammanställningen av utsläppssiffrorna finns beskrivna i Sveriges Informative Inventory Report. Där finns också en analys av utsläppstrenderna sedan 1990.

      Läs mer