Bidrag till bostadsrättsförening
Här hittar du information om hur du söker bidrag från Ladda bilen för en bostadsrättsförening.
Ansök om bidrag
Bostadsrättsförening som äger fastighetsbeteckningen
Du som ansöker ska vara firmatecknare alternativt vara ombud för firmatecknaren.
1. Fyll i de blanketter som ska bifogas
2. Ansök via e-tjänst
E-tjänst: Ansökan för bostadsrättsförening
E-tjänsten hämtar automatiskt uppgifter från Bolagsverket och Lantmäteriet. Er fastighet behöver alltså finnas där för att det ska vara möjligt att använda e-tjänsten.
Har du ej möjlighet att använda e-tjänsten? Följ instruktionerna här nedan för hur du ansöker via blankett, i avsnittet Bostadsrättsförening som inte äger fastighetsbeteckningen.
Därför måste du ange tidigare stöd
Om din organisation tidigare fått statligt stöd så är det inte säkert att ni kan få bidrag från Ladda bilen. Därför behöver ni fylla i blanketten om tidigare erhållet stöd.
Bostadsrättförening som inte äger fastighetsbeteckningen
1. Gör klart intyg och fyll i de blanketter som ska bifogas
Intyg som styrker nyttjanderätt eller intyg om godkännande från fastighetsägaren (pdf)
Blankett om tidigare erhållet stöd (pdf)
Fullmakt (om er organisation kräver det) (docx)
Du kan se exempel på korrekt ifylld fullmakt under Frågor och svar.
2. Ladda ner och fyll i ansökningsblanketten
3. Skicka in er ansökan
Skicka ansökan till kundtjanst@naturvardsverket.se
Därför måste du ange tidigare stöd
Om din organisation tidigare fått statligt stöd så är det inte säkert att ni kan få bidrag från Ladda bilen. Därför behöver ni fylla i blanketten om tidigare erhållet stöd.
Vill du återta inskickad ansökan?
Har du fått ett beslut och inte skickat in begäran om utbetalning kan du återkalla ansökan. Klicka på länken och följ instruktionerna.
Om du inte kan använda e-tjänsten, skicka ett mejl till kundtjanst@naturvardsverket.se
Skriv ”återkallelse av ansökan” i ämnesraden, följt av ärendenumret NV-##-###### och/eller 20##NV#####.
Begär utbetalning
Bostadsrättsförening som äger fastighetsbeteckningen
När ni fått ett beslut kan ni begära utbetalning av ert Ladda bilen-bidrag.
Du som begär utbetalning ska vara firmatecknare alternativt vara ombud för firmatecknaren.
1. Samla handlingar och fyll i de blanketter som ska bifogas
- Senaste årsredovisning samt aktuell balans och resultaträkning, får inte vara äldre än 3 månader
- Detaljerat kostnadsunderlag.
Hänvisar er faktura till en offert skall denna också bifogas. - Intyg om att ni ej har avdragsrätt för momsen.
Detta gäller enbart om ni avser söka bidrag för momsen och ni samtidigt finns registrerad i momsregistret.
2. Begär utbetalning via e-tjänst
Kom ihåg att ange ärendenummer. Ärendenumret finns i beslutsbrevet och ser ut så här: NV-##-######. Du kan också ha fått ärendenumret via mejl. Då ser det ut så här: 20##NV#####.
E-tjänsten hämtar automatiskt uppgifter från Bolagsverket och Lantmäteriet. Er fastighet behöver alltså finnas där för att det ska vara möjligt att använda e-tjänsten.
Har du ej möjlighet att använda e-tjänsten? Följ instruktionerna här nedan för hur du begär utbetalning via blankett, i avsnittet Bostadsrättsförening som inte äger fastighetsbeteckningen.
Bostadsrättförening som inte äger fastighetsbeteckningen
När ni fått ett beslut kan ni begära utbetalning av ert Ladda bilen-bidrag.
1. Gör klart intyg och fyll i de blanketter som ska bifogas
- Senaste årsredovisning samt aktuell balans och resultaträkning, får inte vara äldre än 3 månader
- Detaljerat kostnadsunderlag.
Hänvisar er faktura till en offert skall denna också bifogas. - Intyg om att ni ej har avdragsrätt för momsen.
Detta gäller enbart om ni avser söka bidrag för momsen och ni samtidigt finns registrerad i momsregistret. - Aktuell Balans och resultaträkning som ej är äldre än 3 månader.
2. Fyll i begäran om utbetalning
3. Skicka in er ansökan
Skicka ansökan till kundtjanst@naturvardsverket.se
Kom ihåg att ange ärendenummer. Ärendenumret finns i beslutsbrevet och ser ut så här: NV-##-######. Du kan också ha fått ärendenumret via mejl. Då ser det ut så här: 20##NV#####.
Lämna in handlingar i tid
Lägg märke till vilka tidsramar som anges för bidraget. När du söker bidrag behöver du lämna in efterfrågade handlingar i utsatt tid.
Frågor och svar
Var hittar jag ärendenumret? / Varför får jag flera ärendenummer hos er?
Ärendenumret finns i beslutsbrevet och består av NV, bindestreck, följt av två siffror, bindestreck, följt av sex siffror (NV-##-000000).
Du kan också ha fått ärendenumret via mejl. Då ser det ut så här 20##NV#####.
Vi hinner inte bli klara med installationen, kan vi få förlängd installationstid?
Ja, ni kan få förlängt med 3 månader (maximalt två gånger). Skicka in begäran om förlängning till: kundtjanst@naturvardsverket.se
Ange ärendenummer och anledning till varför ni ansöker om förlängning.
Jag vill återta vår ansökan, hur gör jag?
Har du fått ett beslut och inte skickat in begäran om utbetalning kan du återkalla er ansökan via e-tjänsten återta ansökan.
Alternativt skickar du ett mejl till kundtjanst@naturvardsverket.se
Skriv i ämnesraden: återkallelse av ansökan och ärendenumret NV-##-###### och/eller 20##NV#####.
Är det antalet laddstolpar eller antalet laddpunkter som räknas?
Det är antal laddpunkter som du ska ange. En laddbox där två fordon i taget kan ladda samtidigt räknas som två laddpunkter.
Är det möjligt att söka bidraget flera gånger?
Ja, det är möjligt. Men det går endast att ha en pågående ansökan per fastighetsbeteckning under samma tillfälle.
Det går bra att göra flera olika installationer på olika fastighetsbeteckningar.
Ska momsen anges som en slutgiltig kostnad?
När momsen är avdragsgill och inte bokförs som en kostnad i er bokföring ska den i ansökan anges som 0 kr. Det är också det mest ekonomiskt fördelaktiga för er organisation.
Om momsen däremot inte kan dras av, dvs när den tas upp som kostnad i bokföringen, då är momsen är en slutgiltig kostnad som ska anges i ansökan.
Om ni är osäkra på vad som gäller för er, vänligen kontrollera det med er ekonomiska förvaltare, alternativt Skatteverket.
Är din organisation registrerad i momsregistret OCH ni ansöker om bidrag för momsen ska intyg om att ni ej har avdragsrätt för momsen lämnas in i samband med begäran om utbetalning.
Jag behöver komplettera vår ansökan med handlingar. Hur gör jag?
Har vi begärt en komplettering går det bra att svara i vändande mejl utan att ändra ämnesraden. Kom ihåg att svara inom utsatt tid annars kan din ansökan avslås.
Om du missat skicka en handling utan uppmaning från oss, går det bra att mejla dina handlingar till kundtjanst@naturvardsverket.se
Ange ert organisationsnummer eller ert ärendenummer om ni fått något sådant.
Hur ska jag fylla i fullmakten?
Under Fullmaktstagare
Som fullmaktstagare anges den person som signerat ansökan.
Under Fullmaktsgivare
Som fullmaktsgivare anges den person eller organisation som ger fullmakt till fullmaktstagaren.
Under Signaturer
Här signerar den eller dem som har tecknarrätt att ge fullmakten från fullmaktsgivare till fullmaktstagaren.
När behöver jag skicka in fullmakt?
Om ansökan eller begäran inte är underskriven av behörig firmatecknare behöver ni bifoga en fullmakt. Fullmakten måste vara undertecknad av de som har rätt att teckna för den sökande organisationen och enligt deras regler. Är fullmakten inte korrekt underskriven kan vi inte godkänna den.
Vad händer om jag inte genomför installationen?
Om ni vet att ni inte kommer kunna genomföra installationen bör ni återkalla er ansökan.
Om giltighetstiden för beslutet tar slut så kommer ett beslut fattas om att inte betala ut bidraget.
Hur redovisar vi tidigare erhållet försumbart stöd?
Fyll i blanketten om tidigare erhållet stöd (Deminimisblanketten) på länken här nedan.
Blankett för tidigare erhållet försumbart stöd (Deminimisblanketten) (pdf 127 kB)
För att se vilka stöd som räknas som försumbara, se gärna Tillväxtverkets sammanställning här nedan. Är ni osäkra på om ett stöd ni mottagit ska räknas med så kan ni se i beslutet alternativt kontakta stödgivaren för det aktuella stödet.
Kan jag skicka in vår ansökan per post?
Ni kan posta er ansökan till:
Naturvårdsverket
Klimatklivsenheten för laddinfrastruktur
Box 690
831 27 Östersund
Varför betalar ni endast ut bidrag till BG/PG nu?
Detta för att minska risken för felutbetalningar då vi kan kontrollera att BG/PG går till den sökande organisationen.
Kan jag få mer i bidrag om min installation blev dyrare än jag uppgett i ansökan?
Nej, ditt preliminära beslut sätter ramen för vad du kan få utbetalat. Även om ni i det beslutet inte kommit upp i maxbelopp om 15 000 kr per laddpunkt. Om er installation blev dyrare än vad ni tidigare uppgett kan ni återkalla er ansökan och sedan skicka in en ny ansökan med korrigerade kostnader. Tänk på att den nya ansökan måste ha inkommit till Naturvårdsverket inom 6 månader från slutförd installation samt att det blir handläggningstid på nytt för ert ärende.
Fastighetsbeteckningen ägs inte av oss som söker, vad behöver vi tänka på?
Om ni inte äger fastighetsbeteckningen behöver ni skicka in ett fastighetsintyg om att fastighetsägaren godkänner att ni uppför laddpunkter på deras mark. Intyget ska skrivas under enligt fastighetsägarens firmateckningsregler.
Om fastighetsbeteckningen ägs av privatpersoner och det är fler som äger mer än hälften ska samtliga fastighetsägare skriva under intyget.
Hur skickar jag in min ansökan till er?
Du kan ansöka via vår e-tjänst. När ansökan är inskickad får du ett bekräftelsemejl från oss.
Du kan också skicka in en ansökningsblankett genom att mejla den till vår kundtjänst på kundtjanst@naturvardsverket.se
När du skickat in en blankett via mejl till oss får du ett svarsmejl om att vi mottagit din ansökan.
Det går också bra att skicka blanketten via vanlig postgång.
Jag gjorde en installation av laddpunkter för mer än 6 månader sedan, kan jag söka bidraget?
Enligt vår förordning behöver ansökan ha kommit in inom 6 månader från slutförd installation. Vi kommer inte godkänna er ansökan och ni kommer att få avslag på den.