Snöbollar – exempel på hållbar plastanvändning

Att använda plast mer hållbart kan vara enkelt, men ibland verkar det så svårt. Det vill vi ändra på genom att visa på de goda exempel som redan har gjorts.
I Nationell plastsamordning tror vi på att goda exempel kan skapa ringar på vattnet. Vi kallar det ”snöbollar” och vi skapar de här snöbollarna tillsammans. Det hela går ut på att vi med hjälp av er samlar och sprider lärorika exempel och på så sätt får fler att haka på – alltså får snöbollar att rulla till stora klot. För att kunna göra det behöver vi era exempel som kan hjälpa andra.
Finns det till exempel någon produkt av plast som används i er verksamhet, som ibland används eller köps in i onödan? Har ni kommit på något smart sätt att sortera ut mer plast till återvinning? Eller har ni kanske lyckats minska läckaget av plast och mikroplast ut i naturen?
Genom att anmäla ert arbete som ett exempel blir ni del av alla snöbollar av initiativ för hållbar plastanvändning. Ni får möjlighet att dela era erfarenheter och inspirera andra att delta, och bidra med underlag för den nationella plastsamordningens fortsatta arbete.
Vill du bli en snöboll? Hör av dig till oss via formuläret som du når vi länken:
Några av våra snöbollar
Vill du komma i kontakt med en snöboll – hör av dig till oss så förmedlar vi kontaktuppgifterna.
Accon AB och Accon GreenTech AB – Återanvändbara storsäckar
Vad har verksamheten testat, utvecklat och/eller använt som bidrar till en mer hållbar plastanvändning?
Vi erbjuder kunderna att använda förpackningen storsäck i ett retursystem och erbjuder rekonditionering av storsäckar i nästan hela Europa. Vi kan med vårt system erbjuda alla kunder storsäckar som går att återbruka. I Estland och Finland har vi vårt eget system och nere på kontinenten har vi vårt samarbetsföretag Rebu som sköter rekonditioneringen i deras anläggning.
Vilka fördelar/nyttor gav det verksamheten och vad vann miljön?
Genom att återbruka minskar mängden material. En återanvändbar storsäck kan användas minst sex vändor innan säcken kasseras.
Vilka utmaningar, hinder eller nackdelar har ni stött på? Gick de att lösa?
Största hindret är att många storsäcksbrukare skickar sitt gods långt från Europa. Att returnera långa sträckor är inte ekonomiskt eller miljömässigt försvarbart. Inom Europa ser vi inga problem för stunden. Att inte fler har flergångssäckar beror också på att det ibland upplevs som krångligt och att det är en del manuellt jobb som det kan vara svårt att hitta/ ha råd med personal till.
Kommer ni att göra något mer eller liknande test? Eller fortsätta med det ni nu gör.
Vi fortsätter att erbjuda tjänsten.
Adacto People – Återbrukar arbetskläder till väskor och nyckelband
Vad har verksamheten testat, utvecklat och/eller använt som bidrar till en mer hållbar plastanvändning?
Istället för att köpa nya väskor och nyckelband så får vi dem gjorda av till exempel ett par gamla byxor och på så vis har de en historia. De arbetskläder som är för slitna för våra konsulter att använda mer och som ska kasseras lämnas istället in till oss och vi skickar dem sedan till Beskow von post som tillverkar väskor och nyckelband.
Vilka fördelar/nyttor gav det verksamheten och vad vann miljön?
Vi återanvänder alltså material som annars hade kasserats. De produceras på ett helt miljövänligt sätt. De inspirerar även andra att göra likadant.
Vilka utmaningar, hinder eller nackdelar har ni stött på? Gick de att lösa?
Det var en utmaning att kunna hitta produkter som gick att tillverka av de delarna av textilen i kläderna som fortfarande var av bra kvalitet, vi fick samla in gamla kläder och ihop med Beskow von post så kom vi fram till vad som var möjligt att tillverka
Kommer ni att göra något mer eller liknande test? Eller fortsätta med det ni nu gör.
Ja, vi kommer satsa på att ta fram mer produkter.
Biohumus Sweden AB – Pilot: Introduktion av hållbara bankkort i träfiber som ersättning för plastkort
Vad har verksamheten testat, utvecklat och/eller använt som bidrar till resurssmart användning?
Biohumus Sweden AB håller på och utvecklar ett hållbart bankkort tillverkat av FSC-certifierad träfiber som ett miljövänligt alternativ till traditionella plastkort. Genom att ersätta PVC-baserade bankkort med träfiberkort så är förhoppningen att minska plastanvändningen och därmed både mikroplastföroreningar och koldioxidutsläpp. Kortet är tänkt att vara 100 % biologiskt nedbrytbart och återvinningsbart, samtidigt som det uppfyller alla tekniska och säkerhetsmässiga krav, inklusive NFC- och EMV-chipfunktionalitet.
Vilka fördelar/nyttor gav det verksamheten och vad vann miljön?
Att erbjuda ett plastfritt alternativ till traditionella bankkort tänks vara attraktivt för både banker och miljömedvetna konsumenter och leda till att hållbarhetsprofilen förbättras.
Vi hoppas på en lägre miljöpåverkan jämfört med PVC-kort, det är möjligt eftersom produktion av träfiberkort kräver betydligt mindre energi och resurser än plastkort. Genom att ersätta miljarder plastkort globalt finns också en stor potential att minska spridningen av mikroplaster i naturen. Till skillnad från traditionella plastkort bryts våra kort ner naturligt och kan också återvinnas utan att skada miljön.
Vilka utmaningar, hinder eller nackdelar har ni stött på? Gick de att lösa?
Det finns flera utmaningar som vi behöver lösa:
- Träfiberkort behöver vara lika slitstarka som PVC-kort för att tåla daglig användning. Ett förslag till lösning är att utveckla kortet med en skyddad yta för ökad hållbarhet.
- NFC- och EMV-chip måste fungera felfritt i alla betalningsterminaler och bankinfrastrukturer vilket vi behöver säkerställa.
- Produktionen behöver ske i relativt stor skala för att bli ett lönsamt alternativ. Det är viktigt att jobba med certifierade producenter och undersöker effektiva produktionslösningar för att möjliggöra detta. Genom ökade volymer och förbättrade produktionsmetoder kan kostnaderna sänkas över tid, samtidigt som hållbarhetsfördelarna motiverar en något högre prissättning.
- Konsumenter och banker är vana vid plastkort och kan vara tveksamma till att byta. I vår marknadsstrategi lyfter vi fram de hållbara och estetiska fördelarna, samt samarbetar med miljömedvetna företag och banker för att driva efterfrågan.
Kommer ni att göra något mer eller liknande test? Eller fortsätta med det ni nu gör?
Vi är i uppstartsfas och kommer att fortsätta utvecklingen av hållbara träfiberkort och genomföra fler tester för att optimera produktens funktion och hållbarhet.
Kommande steg inkluderar till exempel:
- Vidare tester av slitstyrka och hållbarhet där vi kommer att fortsätta testa kortens livslängd under verkliga användningsförhållanden för att säkerställa att de uppfyller bankernas krav.
- Utökad teknisk verifiering genom att vi genomför fler tester med olika betalningssystem och terminaler för att säkerställa full kompatibilitet globalt.
- Vi samarbetar med potentiella partners så som banker och detaljhandelskedjor för att testa korten i verkliga betalningsmiljöer.
- Vi undersöker möjligheten att använda andra naturliga material för att ytterligare förbättra kortets hållbarhet och prestanda.
- Vi utforskar möjligheten att tillverka andra typer av kort, såsom medlemskort och lojalitetskort, i samma miljövänliga material. Vi ser en stor potential i att ersätta plastkort med hållbara alternativ och kommer därför att fortsätta arbetet med att utveckla, testa och implementera träfiberkort i större skala.
Electrolux – Kylskåp med innermantel i 70 procent återvunnet material från gamla kylskåp
Vad har verksamheten testat/utvecklat, använt som bidrar till resurssmart användning
Vi har tillverkat kylskåp med 70 procent återvunnen råvara i innermanteln. För att kunna göra det har vi anpassat färgton och yta för att dölja orenheter i återvunna råvaran
Vilka fördelar/nyttor gav det verksamheten och vad vann miljön?
Miljöfördelen är att vi slipper använda ny-råvara för den plasten.
Det är också en spännande lärdom att den kosmetiska ändringen vi behövde göra för att ”täcka” skavanker i den återvunna råvaran föredras rent designmässigt före den traditionella vita. Vi har också utvecklat ett samarbete med återvinnare, plasttillverkare och vår utvecklingsavdelning. Samarbeten som är värdefulla för andra produktkategorier också.
Vilka utmaningar, hinder eller nackdelar har ni stött på? Gick de att lösa?
En utmaning har varit att nå rätt egenskaper hos den återvunna råvaran så att hållbarheten inte äventyras. Vi har jobbat både med den återvunna råvaran men också med att anpassa vår kravspecifikation.
Kommer ni att göra något mer eller liknande test? Eller fortsätta med det ni nu gör.
Ja, vi söker sätt att använda återvunnen råvara i alla produktkategorier. Till exempel är alla dammsugarplattformar tillverkade i runt 50 procent återvunnen plast.
Vi har också i våra tvättmaskiner vidareutvecklat vår PP-blandning Carboran® och infört återvunnen råvara i olika andelar i materialet Carborec®
Återvunnen råvara införs nu successivt i våra produktplattformar.
Fritidsförvaltningen i Malmö stad och VA Syd – Minskad spridning av gummigranulat och minskat avfall från städning
Vad har verksamheten testat, utvecklat och/eller använt som bidrar till en mer hållbar plastanvändning?
Minskad spridning av gummigranulat och minskat avfall från städning. Exempel på åtgärder:
- Konstgräs med gummigranulat skottas i mindre yta, planbredden minskas för att behålla snön inne på planen.
- Antalet borststationer för skor och kläder utökas vid planerna.
- Fartbulor för maskiner som har kört på konstgräs anläggs så att granulaten skakas av innan maskinerna lämnar planen.
- Kemikaliefria golvtvättmaskiner.
- Kartlägga vilka produkter som kan köpas in i femlitersdunkar i stället för enliters.
- Köpa in mindre sprayflaskor att dosera i samt etiketter för märkning.
- Ta fram doseringsscheman för städkemikalier.
Vilka fördelar/nyttor gav det verksamheten och vad vann miljön?
Verksamheten köpte in 67 procent mindre klorin och kalkborttagningsmedel under 2022 än 2021 och halverat användningen av allrengöringsmedel. Det minskade kostnaderna med ca 180 000 kr per år.
Klimatpåverkan minskade med cirka 3,7 ton koldioxidekvivalenter per år. Av detta var ca 1 ton på grund av minskad mängd plastförpackningar.
Vilka utmaningar, hinder eller nackdelar har ni stött på? Gick de att lösa?
En del av det vi jobbar med kopplat till att bli mer resurssmarta, är svårt att mäta effekten av, åtminstone på kort sikt till exempel minskad spridning av gummigranulat och bättre service av våra maskiner. Det gör att det kan vara svårt att motivera tillförändring.
Kommer ni att göra något mer eller liknande test? Eller fortsätta med det ni nu gör.
Projektet ingår i VA Syd satsning Avfallssnåla verksamheter, vilket innebär att kommunala verksamheter i Malmö stad och Burlövs kommun coachas i förebyggande av avfall.
Driftsenhet Malmö har arbetat i många år med att minska sin miljöpåverkan och kommer att fortsätta. För närvarande är det extra fokus på att minska vattenförbrukningen.
Göteborgsregionen – Utbildningspaket med coachning för kommunala verksamheter, främst förskola och äldreomsorg under ett halvår
Vad har verksamheten testat, utvecklat och/eller använt som bidrar till en mer hållbar plastanvändning?
Utbildningspaket med coachning för kommunala verksamheter, främst förskola och äldreomsorg under ett halvår. Verksamheterna har fått en digital utbildning om varför vi behöver bli resurssmarta, vad vinsterna är för miljö, ekonomi och socialt och goda exempel inom deras verksamheter.
Därefter har de genomfört en teamövning och tagit fram en handlingsplan med åtgärder för hur de kan minska sitt matsvinn och restavfall baserat på vilket avfall de slänger mest på sin egen verksamhet. Verksamheterna har fått processtöd från en coach under ett halvår för uppföljning av arbetet med åtgärderna i handlingsplanen. Matsvinn och restavfall har mätts i början och slutet av projektet. På förskolorna har utbildningsmaterial med Sopsamlarmonster från Hässelholm Miljö AB använts.
Vilka fördelar/nyttor gav det verksamheten och vad vann miljön?
Verksamheterna har fått mer tid och pengar över till sin kärnverksamhet. De har fått en skjuts för att påbörja arbetet med att minska engångsartiklar och matsvinn samt stöd för att kunna fortsätta driva arbetet själva. På flera verksamheter har det blivit en bättre samverkan med måltid och lokalservice.
Inom förskolor har pedagogerna fått verktyg att arbeta med hållbar utveckling i undervisningen och inkluderat barnen i arbetet med att minska avfallet.
Arbetet har lett till minskade klimatutsläpp, kemikalieanvändning och resursanvändning, minskat matsvinn och användning av engångsartiklar, samt ökad källsortering.
Vilka utmaningar, hinder eller nackdelar har ni stött på? Gick de att lösa?
Det har varit svårt att nå ut till verksamheter och få de att nappa på det kostnadsfria erbjudandet. Därför har vi erbjudit inspirationsföreläsningar för de som inte kunde delta i hela utbildningspaketet. Förhoppningen är att det ska göra att fler drar i gång arbetet.
Kommer ni att göra något mer eller liknande test? Eller fortsätta med det ni nu gör.
Vi deltar i ett forskningsprojekt Från verktygslåda till verkstad för att hitta en modell för bredare implementering av liknande insatser som kommer spridas inom Göteborgsregionen och nationellt. Vi kommer också att göra den digitala utbildningen tillgänglig för alla kommunala verksamheter inom regionen och en vägledning för att göra arbetet själva utan coachning.
Emballator Lagan plast – Återvunnen plast i hinkar
Vad har verksamheten testat, utvecklat och/eller använt som bidrar till en mer hållbar plastanvändning?
Vi erbjuder våra kunder ett återvunnet material till hinkar som har sitt ursprung till 100 procent från tidigare hink, alltså en cirkulär loop där högvärdig PP bibehåller sina egenskaper.
Plasthinkar lämnas på en mottagningsplats för verksamhetsförpackningar och skickas till van Werven i Sverige där de sorteras, tvättas samt mals. En annan samarbetspartner regranulerar materialet från hinkarna för att sedan skicka dem till vår fabrik i Ljungby som gör nya hinkar igen.
Vilka fördelar/nyttor gav det verksamheten och vad vann miljön?
Detta är den konsumentåtervunna (PCR) av PP som haft högst kvalitet av alla återvunna material vi testat.
Genom att materialet hålls i Sverige så reducerar vi klimatavtryck genom energimix och minskade transporter.
Vilka utmaningar, hinder eller nackdelar har ni stött på? Gick de att lösa?
Den största utmaningen för oss har varit att verkligen få hinkar insamlade. Det är viktigt att få till logistiken på bästa sätt och efter många års dialog med olika möjliga samarbetspartner inom resurshantering så fann vi en lösning tillsammans med van Werven. För att möjliggöra en större volym behöver verksamheter bli bättre på att sortera ut hårdplast i separata fraktioner.
Kommer ni att göra något mer eller liknande test? Eller fortsätta med det ni nu gör?
Vi är uppe i 10 ton material per månad från hinkar, men vi är inte nöjda. Arbetet fortsätter därför med att hitta nya samarbetspartners. Vi har fått in hinkar från andra potentiella samarbetspartners som just nu håller på att utvärderas, men vi vill gärna ha fler.
Husab – Sortering av plast på byggarbetsplats
Vad har verksamheten testat, utvecklat och/eller använt som bidrar till en mer hållbar plastanvändning?
Vid arbete med totalrenovering av ett flerbostadshus på cirka 40 lägenheter fokuserade HUSAB på uppdrag av Heba på att minska avfallsmängderna. En inriktning var plast som separerades i tre fraktioner - blandad plast enligt lagkrav, emballageplast och cellplast.
Kraven togs fram i dialog med byggherre och entreprenör och ambitionen var att kraven skulle vara så tydliga som möjligt från början ner till byggarbetarna på plats. Detta krävde att byggarbetarna på plats utbildades hur sorteringen skulle gå till, genom platsbesök på en återvinningscentral, att avfallsentreprenören Wiklunds kom ut och föreläste på plats, samt att se till att det alltid fanns någon på plats som kunde hänvisa till rätt container. Vi hade en bra dialog med avfallsentreprenören Wiklunds under hela bygget som kunde vägleda i svåra fall.
Vi arbetade också med färdigkapade längder på till exempel rör och måttanpassade inköp som minskade mängden plast avsevärt. Ytterligare en insats var att ställa krav på leverantörer att ta tillbaka användbara längder.
Vilka fördelar/nyttor gav det verksamheten och vad vann miljön?
Arbetet ledde till att vi fick bättre koll på hur många kilo avfall vi genererar, om materialet kan återvinnas igen samt dess klimatpåverkan vid en flerbostadshusrenovering. Vi lärde oss att det var möjligt att med relativt enkla medel öka materialåtervinningen av plast, något vi nu kan ta med oss till andra projekt för att minska vår klimatpåverkan. Under projektets gång kom många externa besökare för att titta på arbetet för att i sin tur lära sig hur det kunde se ut i praktiken.
En stor lärdom var även hur aktiviteterna påverkade projektet ekonomiskt, något vi nu kan ta med oss som en erfarenhet istället för att gissa. Byggarbetarna på plats fick även en större förståelse för material- och avfallshantering i flera led, hur- och var material ska sorteras samt varför.
Arbetet ledde till en mer cirkulär materialhantering samt undvikandet av plastförbränning längre ner i värdekedjan. Inom byggbranschen som helhet går omkring 2,5 procent av plasten till återvinning (enligt Naturvårdsverket) och i detta projekt lyckades vi nå 47 procent återvinningsgrad genom att sortera plasten i tre fraktioner (cellplast, emballageplast och plast) i stället för en gemensam platsfraktion. Rådande lagkrav är att sortera avfallet i sex fraktioner (trä, mineral, metall, glas, plast och gips), i detta projekt sorterades avfallet i 21 större fraktioner, vilket väsentligt ökade återvinningsgraden. Avfallshanteringens klimatberäkning visade att utsläpp av 25 ton CO2e kunde undvikas i ett senare skede främst genom ökad materialåtervinning.
Vilka utmaningar, hinder eller nackdelar har ni stött på? Gick de att lösa?
Det är byggarbetarna på plats som i slutändan ansvarar för utfallet av sorterat material. Det råder nästan alltid någon form av språkförbristning på en byggarbetsplats, arbetarnas bakgrund, engagemang och kunskap kring material och avfallssortering är även det varierande. Informationen kring hur avfallet skulle sorteras fanns på flera språk samt att tolk medverkade vid behov vid inskrivning av nya byggarbetare. Avfallsfraktionerna kontrollerades ofta och felsortering i större utsträckning hotades med viten. En lärdom var att avfallet började sorteras på våningsplanen istället för att till en början blandas och sedan sorteras nere vid containrarna. Detta gav en bättre överblick av avfallet och mer hjälp fans att få för att sortera rätt. Det var också svårt att hålla emballagefraktionen tillräckligt ren för materialåtervinning på grund av byggdamm och mindre skräp som följde med samt att containern tog för mycket plats. För att undvika detta användes en komprmieringsanordning samt att fraktionen täcktes ordentligt.
Kommer ni att göra något mer eller liknande test? Eller fortsätta med det ni nu gör.
Arbetet krävde mycket praktiskt engagemang på en byggarbetsplats och tar därför mer tid av byggarbetarna än vad man räknar på idag som "business as usual". Det kräver även fler avfallsfraktioner, hyra och transport av avfallskärl. Även om det inte rör sig om stora extrakostnader, är det fortfarande en ekonomisk fråga – om det finns vilja hos kunden att samarbeta och det efterfrågas av dem, så kommer vi genomföra arbetet med glädje.
Inrego – Återanvändning av hårddiskar vid reparation av datorer
Vad har verksamheten testat, utvecklat och/eller använt som bidrar till en mer hållbar plastanvändning?
I Inregos utsläppsberäkning har vi sett att 40 procent av våra totala utsläpp kommer från inköp av nya SSD, alltså lagringsminne eller hårddiskar som vi köper in när vi uppgraderar eller reparerar en IT-produkt. För att minimera de här utsläppen och utvinningen av naturresurser som krävs i nyproduktionen har vi i stället börjat köpa in begagnade hårddiskar. Koldioxidutsläppen för en ny hårddisk är 94 kg medan utsläppen från begagnat endast är 2,5 kg.
Vilka fördelar/nyttor gav det verksamheten och vad vann miljön?
Det här gjorde att vi bara efter det första inköpet av begagnade SSD besparade cirka 15,5 ton CO2e jämfört med om vi hade köpt nya hårddiskar. Hade vi köpt begagnade hårddiskar hela förra året istället för nya hade vi kunnat dra ner vår organisations totala utsläpp med ca 37,5 procent. Dessutom kostar begagnade hårddiskar mindre än hälften av priset av nya vilket har gett vår verksamhet möjligheten att lägga de pengarna på andra saker.
Vilka utmaningar, hinder eller nackdelar har ni stött på? Gick de att lösa?
Trots att vi själva jobbar med återanvänd IT-hårdvara hade vi ironiskt nog förutfattade meningar om att begagnade hårddiskar inte skulle kunna hålla exakt lika hög standard som nya. Därför gjorde vi gedigna kvalitetstester där vi jämförde prestandan på de nya och de begagnade, men hittade inga skillnader. Det här bekräftar något vi har lärt oss genom åren som cirkulär aktör, att cirkulära lösningar ofta är minst lika bra som de linjära men att det handlar om att bryta våra beteendemönster. När människor agerar på ett visst sätt hela sina liv är det svårt att plötsligt ändra om. Men omställningen till en cirkulär ekonomi handlar mycket om att utmana våra förutfattade meningar. Begagnat är ofta minst lika bra som nytt, för en själv, för organisationen och för planeten.
Kommer ni att göra något mer eller liknande test? Eller fortsätta med det ni nu gör.
Absolut! Att inhandla begagnade reservdelar till IT-produkterna vi rekonditionerar fungerar precis lika bra som att köpa nytt – fast ännu bättre eftersom vi minskar både våra utsläpp och kostnader drastiskt.
Kmärkt – Använder andras engångsmuggar
Vad har verksamheten testat, utvecklat och/eller använt som bidrar till en mer hållbar plastanvändning?
På K-märkt räddar vi dagligen mat genom att inte ha en meny. Vi tänkte att vi lika gärna kunde göra exakt likadant rörande engångsmaterial.
Vi har de senaste tre åren räddat överblivet engångsmaterial från Pressbyrån, Toyota, mfl. Just nu räddar vi 210 000 engångsmaterial från restaurangkedjan KLANG Market som gick i konkurs i sommaren 2024.
Vilka fördelar/nyttor gav det verksamheten och vad vann miljön?
Förstärker redan befintligt hållbarhetsarbete. En möjlighet att på ett udda sätt kommunicera med våra gäster om det jobb vi tillsammans med dem gör
Det har sparat oanvända engångsförpackningar att slängas. Vi har helt enkelt gett dem ett sista liv.
Vilka utmaningar, hinder eller nackdelar har ni stött på? Gick de att lösa?
Bara det mentala i att servera våra produkter i någon annans varumärke – men det är också styrkan.
Kommer ni att göra något mer eller liknande test? Eller fortsätta med det ni nu gör.
Vi jobbar ständigt med att utveckla vårt hållbarhetsarbete. Men vi gör det på vårt sätt. Vi är inte certifierade eller liknande – utan jobbar hellre med udda, obeprövade, nya sätt att jobba hållbart på.
KP Syd och Ockham Technologies – Patenterad doseringsmaskin för samtliga flytande vätskor
Vad har verksamheten testat, utvecklat och/eller använt som bidrar till en mer hållbar plastanvändning?
Vi har utvecklat och patenterat en automatisk, universal doseringsmaskin för alla typer av flytande vätskor. Maskinen är utformad för att återfylla och återanvända flaskor och dunkar, med initialt fokus på sura och alkaliska rengöringsmedel inom Facility Management. Den hanterar upp till fem olika koncentrat och filtrerar bort salter från kranvatten, vilket förlänger hållbarheten för brukslösningar från 2–3 dagar till över 2 år. Maskinen eliminerar överdosering och gör det möjligt att använda exakta mängder utan manuell hantering, vilket minskar spill och förbättrar säkerheten för användaren.
Maskinen är universell och inte knuten till en specifik leverantör, vilket gör att användaren kan välja produkter och koncentrat efter behov. Den är byggd med livsmedelsgodkända material och kan anpassas för flera branscher, vilket skapar bredare möjligheter för export och internationellt bruk.
Vilka fördelar/nyttor gav det verksamheten och vad vann miljön?
- • Plastbesparing: Återfyllnad av flaskor och dunkar minskar behovet av ny plastproduktion och engångsförpackningar. Flaskor i 100% återvinningsbar PET kan malas ned och återanvändas för att tillverka reservdelar till maskinen eller andra produkter, vilket stödjer en cirkulär ekonomi.
- Minskade transporter: Genom att producera brukslösningar på plats undviks transport av färdigblandade produkter som ofta består av över 99% vatten. Detta minskar transportkostnader och koldioxidutsläpp.
- Ekonomiska besparingar: Användare producerar lösningar lokalt, vilket är betydligt billigare än att köpa färdiga brukslösningar.
- Säkerhet och rapportering: Inbyggda funktioner förhindrar kontakt med starka kemikalier och eliminerar spill. Det automatiska rapporteringsverktyget kan användas för redovisning till myndigheter och miljöorganisationer. Diskussioner pågår med Samarbetspartners för att utveckla spårbarhet för återanvändning av plastflaskor.
Lösningen bidrar till en rad SDG:er: säkerställd hantering av kemikalier för användaren, #8, hållbara fastigheter, #9, användning av endast den mängd som behövs och eliminering av överdosering och dess påverkan mot våra hav, #12 & #14.
Vilka utmaningar, hinder eller nackdelar har ni stött på? Gick de att lösa?
Utmaningen låg i att skapa en maskin som kunde hantera flera koncentrat samtidigt och säkerställa optimal filtrering av kranvatten. Genom samarbete med Sigma Lundinova och en kemiforskare vid Lunds universitet kunde vi utveckla en lösning som överträffar befintliga system på marknaden. Ett annat hinder är att branschen är van vid manuella doseringssystem, men vi har fått positiv respons från tester och samarbeten.
Kommer ni att göra något mer eller liknande test? Eller fortsätta med det ni nu gör?
För närvarande genomför vi verifiering med en kund i Malmö, där maskinen installeras i ett showroom för tester och demonstrationer. Inom kort planerar vi att bjuda in intressenter och potentiella kunder till en lansering. Vi ser även fram emot att utveckla nya funktioner, inklusive statistik och spårbarhet för plastanvändning, och expandera till nya marknader. Affärsmodellen baseras på leasing, vilket liknar hur kaffemaskiner hanteras på kontor med tillhörande påfyllnad samt service.
Kungsbacka kommun, teknik – Ersatt engångsskoskydd med flergångsalternativ
Vad har verksamheten testat, utvecklat och/eller använt som bidrar till resurssmart användning?
Vi har tagit bort engångsskoskydd i plast och har ett samarbete med daglig verksamhet som tillverkar skoskydd av gamla textilier, exempelvis uttjänta arbetskläder.
Vilka fördelar/nyttor gav det verksamheten och vad vann miljön?
Det bidrar till både minskat avfall och färre inköp. Det ger också social hållbarhet då daglig verksamhet bidrar med sitt arbete.
Vilka utmaningar, hinder eller nackdelar har ni stött på? Gick de att lösa?
Skoskydden var lite hala att gå med i början, alla textilier är inte bra att använda. vi tog fram "sock stop" som nu målas på sulan.
Kommer ni att göra något mer eller liknande test? Eller fortsätta med det ni nu gör?
Vi har nu möjlighet att köpa flergångs-skoskydd internt via vår e-handel. Samt att vi kan lämna skoskydd till reparation vid behov.
Lokalvården i Burlövs kommun och VA Syd – Minskad användning av plastpåsar
Vad har verksamheten testat, utvecklat och/eller använt som bidrar till en mer hållbar plastanvändning?
Vi har testat att minska användningen av plastpåsar genom ändrade rutiner för papperskorgar. När så är möjligt töms papperskorgen rakt ner i sopsäcken och soppåsen får sitta kvar.
Vilka fördelar/nyttor gav det verksamheten och vad vann miljön?
Användningen av plastpåsar minskade med 24 procent.
De åtgärder som har genomförts för att minska avfallet har inte inneburit något merjobb. Åtgärderna har varit lätta att genomföra och det är roligt när alla drar åt samma håll för att minska miljöpåverkan. Det har med ekonomin att göra också, vi sparar pengar.
Vi har inte räknat i CO2-ekv, men klimatpåverkan och annan miljöpåverkan har minskat lika mycket som mängden påsar, 24 procent.
Vilka utmaningar, hinder eller nackdelar har ni stött på? Gick de att lösa?
En åtgärd som lokalvården ville genomföra var att ta bort papperskorgar vid skrivbord på försök på något kontor. Det var ett visst motstånd mot det från kontorets sida, men det kommer troligen att genomföras. De ville också införa Longopack istället för vanliga sopsäckar, men det var dyrare att köpa in så det var svårt att få till ett beslut om det.
Kommer ni att göra något mer eller liknande test? Eller fortsätta med det ni nu gör.
Det finns ett stort engagemang hos lokalvården i Burlöv att minska sin miljöpåverkan. De har bland annat arbetat mycket med att minska användningen av rengöringsmedel. Användningen av allrent har minskat med 57 procent och sanitetsrent med 6 procent. Det minskar både mängden kemikalier och plastförpackningar.
Projektet ingår i VA Syd satsning Avfallssnåla verksamheter, vilket innebär att kommunala verksamheter i Malmö stad och Burlövs kommun coachas i förebyggande av avfall.
Paxxo – Ett nytt säcksystem för att minska mängden plast vid källsortering
Vad har verksamheten testat, utvecklat och/eller använt som bidrar till en mer hållbar plastanvändning?
Vi har utvecklat Longopac säckkassett med tillhörande utrustning. Vi har fokuserade på att göra filmen stark och tunn och vi gör vi världen starkaste PE film. Longopac ersätter traditionella sopsäckar och minskar plastförbrukningen med 70 procent och CO2 med 80 procent. Vi tillverkar i Malmö och har certifierade partners i 40 länder.
Vilka fördelar/nyttor gav det verksamheten och vad vann miljön?
Våra kunder har genom att välja Longopac sparat 35 000 ton CO2 och 5 000 ton plast 2024. Genom att Paxxo har en minskad plastförbrukning med 70 procent så har vi lyckats spara 44 MSEK i lägre EU-avgifter eftersom mindre plast behöver materialåtervinnas (Alla medlemsstater betalar 0,8 Euro för varje kg plast som inte materialåtervinns).
Därutöver har vi på grund av den minskade plastanvändningen sparat över 35 MSEK i utsläpps- och förbränningskostnader för våra kunder.
Vilka utmaningar, hinder eller nackdelar har ni stött på? Gick de att lösa?
Vi säljer en innovativ produkt. Alla upphandlingar på den offentliga sidan är på traditionella säckar. För oss är det därför fördelaktigt om man gör innovationsupphandling. Det är dock svårt att få det lönsamt och därför för oss lättare att sälja till privata aktörer så som veterinärer och privat sjukvård.
Kommer ni att göra något mer eller liknande test? Eller fortsätta med det ni nu gör.
Vi arbetar med att införa mineraler (krita) som ersätter plasten. Detta är ett inära material som inte ger upphov till CO2 vid förbränning. Utmaningen är en bibehållen styrka över tiden. Förprodukter som ska gå till materialåtervinning ser vi till att innehållet av krita inte påverkar materialåtervinningsbarheten.
Peak 63 – Byte av material i snödukar
Vad har verksamheten testat, utvecklat och/eller använt som bidrar till en mer hållbar plastanvändning?
Vi har tagit fram en duk som används vid snölagring baserad på förnybara råvaror (mestadels ull). Denna duk ersätter de idag befintliga plastdukar (polypropylen) som ofta används. Piteå kommun / Linbäcksstadion sparar under sommaren 2024 snö för att säkra snötillgången till öppningen av säsongen 24/25. Detta görs genom att cirka 13000 m3 snö producerades i vintras och har täckts med ca 3800 m2 av vår ullduk. Leverans och täckning av snöhögen skedde i månadsskiftet mars/april.
Vilka fördelar/nyttor gav det verksamheten och vad vann miljön?
Piteå kommun / Linbäcksstadion har fått en produkt som är baserad på förnybar råvara med lång livslängd samt har väldigt god isolationsegenskap jämfört med de konventionella plastbaserade dukat som finns på marknaden. Med denna ökade isolering, sparas både material samt arbete (då konventionella plastdukar behöver läggs i dubbla lager).
I detta fall undviker vi att 3,8 ton plast produceras och läggs ut i naturen. Då dukarna exponeras för sol under sommaren så finns även mikroplastproblematiken – där konventionella plastdukar bryts ner i solljuset och släpper mikroplaster. Förmodligen har vi även en längre livslängd på duken (endast hittills verifierat i UV kammare).
Vilka utmaningar, hinder eller nackdelar har ni stött på? Gick de att lösa?
Vanligtvis sammanfogas dukarna med 20–30 cm breda kardborreband. Även kardborren är plastbaserad, så denna ville vi undvika. Vi tog istället fram en metod där dukarna sys ihop med en handhållen batteridriven symaskin. Därmed har vi även lyckats undvika att använda drygt 1km kardborre som annars oftast behöver förnyas årligen.
Kommer ni att göra något mer eller liknande test? Eller fortsätta med det ni nu gör.
Ja – Flera skidanläggningar har visat intresse av ullduken.
Profu – Erbjuda lånelåda för lunchen
Vad har verksamheten testat, utvecklat och/eller använt som bidrar till en mer hållbar plastanvändning?
Vi har flergångslådor för hämtmat på kontoret för att slippa köpa mat i engångslådor.
Funkar för allt från sallad till sushi och thaimat med mera!
Vi har ofta lämnat in dem hos vår leverantör av sallad till interna lunchseminarier, men de används också när man går iväg och köper något själv på lunchen.
Diskas i diskmaskin. Supersmidigt! Många kollegor använder dem flitigt; det har blivit en ny vana.
Vilka fördelar/nyttor gav det verksamheten? Och vad vann miljön?
Mindre avfall och frustration vid köp av hämtmat. Att använda flergångs ger en resurs- och klimatbesparingar på grund av undvikna engångslådor.
Vilka utmaningar, hinder eller nackdelar har ni stött på? Gick de att lösa?
Vissa restauranger var tveksamma i början, men nu är det sällan någon som ifrågasätter lådorna.
Kommer ni att göra något mer eller liknande test? Eller fortsätta med det ni nu gör?
Det var en pilot från början, men vi fick behålla lådorna så vi fortsätter använda dem!
PTS Askeroth AB – Utfasning av engångsplast för dryckesbehållare
Vad har verksamheten testat, utvecklat och/eller använt som bidrar till en mer hållbar plastanvändning?
Vi har helt fasat ut engångsplast i våra produktförpackningar och övergått till FSC-certifierat papper och kartong. Först bytte vi ut plastemballaget mot silkespapper, vilket vi designade om tillsammans med våra förpackningar och hangtags för en mer genomtänkt och hållbar lösning. Senast har vi utvecklat en silkespapperspåse som skyddar produkterna bättre under transport, utan att kompromissa med miljömålen.
Vilka fördelar/nyttor gav det verksamheten och vad vann miljön?
Att eliminera engångsplast har varit en milstolpe. Förutom de miljömässiga fördelarna har vi förbättrat kundupplevelsen med mer påkostade förpackningar som speglar våra värderingar. Idag kan allt förpackningsmaterial som följer med en produkt återvinnas som papper. Samtidigt har vi effektiviserat våra arbetsflöden och stärkt vårt varumärke. De ekonomiska effekterna har varit hanterbara och vägts upp av vinsterna i både trovärdighet och kundlojalitet.
Genom att fasa ut engångsplast minskar vi vår egen plastkonsumtion och därmed våra utsläpp, samtidigt som vi bidrar till att inspirera våra fabriker att implementera liknande lösningar för andra kunder. Detta skapar en kedjereaktion som reducerar plasttillverkning, plastavfall och risken att plast hamnar i naturen. Våra krav och lösningar bidrar också till ökad medvetenhet om hållbarhet i hela leverantörskedjan.
Vilka utmaningar, hinder eller nackdelar har ni stött på? Gick de att lösa?
Vi stötte på en stor utmaning när vi upptäckte att vissa produkter skadades i transporten efter att vi hade genomfört utfasningen av plast i förpackningarna. Det visade sig vara en kombination av otillräckligt skydd, för snäva lådor och för fiberrikt material i förpackningarna. Efter en intensiv problemlösningsprocess utvecklade vi en silkespapperspåse som kan skydda flaskorna ytterligare. Lärdomarna från denna process har stärkt vårt engagemang för hållbara lösningar, där vi kan fokusera på innovation och kvalitet även när det kommer till våra förpackningar.
Kommer ni att göra något mer eller liknande test? Eller fortsätta med det ni nu gör?
Vi kommer att fortsätta eliminera onödigt material och ställa tydliga krav på våra leverantörer. Vi ser detta som en pågående resa där vi vill inspirera både kunder och samarbetspartners att ta steg mot en mer hållbar framtid. Målet är att hitta nya materiallösningar även på produkterna som ytterligare kan minska vårt klimatavtryck.
Re:Lab AB – Kemisk plaståtervinning
Vad har verksamheten testat, utvecklat och/eller använt som bidrar till en mer hållbar plastanvändning?
Re:Lab har utvecklat en metod för förgasning av blandat plastavfall vid låg temperatur. En anläggning kan återvinna 8.000 ton plast/ år. Teknologin kan på ett ekonomiskt hållbart sätt bidra till en cirkulär plastekonomi och minska behovet av fossil plast. En demonstrationsanläggning i full skala finns sedan 2017 i Slovenien. Anläggningen är externt validerad.
Vilka fördelar/nyttor gav det verksamheten och vad vann miljön?
Den största delen av den plaståtervinningen i dag sker med mekaniska metoder. Mekanisk återvinning är viktig men har också sina begränsningar. För att minska beroendet av fossil råvara kunna skapa en cirkulär plastekonomi som också innefattar plast med stora krav på kvalitet och renhet, t.ex. plast för livsmedelsförpackningar och för medicin-tekniska produkter, krävs andra metoder. Att använda kemiska återvinningsmetoder i stället för mekaniska är en lösning.
Etablerade metoder, "state-of-the art", för gasifiering av plast arbetar vid höga eller mycket höga temperaturer. Den stora mängd energi metoderna kräver gör dem ekonomiskt ohållbara. Re:Lab har utvecklat en metod för kemisk återvinning, Low Temperature Conversion (LTC), som arbetar vid normalt tryck och vid låg temperatur (450 grader). Vid denna temperatur är processen autotermiskt, inte allotermiskt som vid state-of-the-art, viket gör LTC ekonomiskt hållbarbar. LTC har fördelen att den kan konvertera blandat plastavfall utan föregående sortering. Metoden kan hantera de plastfraktioner som ofta går till förbränning. Jämfört med förbränning vinner miljön 48 kton CO2 - ekvivalenter per år.
En demonstrationsanläggning i full skala är byggd i Slovenien. En anläggning kan konvertera 1 ton blandad plast per timme, dvs 8 000 ton per år, till syngas (vätgas + kolmonoxid) av kemisk kvalitet, totalt 1.2 miljoner m3 syngas per år. Gasen kan användas för produktion av olika kemikalier ("grön kemi"). Vi samarbete med ett tyskt företag som kan omvandla syngas till metanol. Metanol är en basvara inom kemiindustrin och kan användas för produktion av ny plast av virgin kvalitet. Plastavfallet kan alltså ersätta fossil råvara. Metoden kan hantera alla sorters plast, men vårt fokus är Life Science- och livsmedelsindustri.
Vilka utmaningar, hinder eller nackdelar har ni stött på? Gick de att lösa?
Re:Lab har tillsammans med Recupera D.O.O utvecklat LTC teknologin under totalt 17 år. Av det internationella Deep Tech-nätverket HelloTomorrow blev Re:Lab i år nominerade som en Deep Tech Pioneer. Förgasning är en komplex process med många parameter. För att erhålla en maximalt effektiv process med hög kvalitet på den producerade gasen har krävts ett omfattande arbete med att optimera alla parametrar. Demonstrationsanläggningen i Slovenien är externt validerad och beräknas uppfylla kraven för Technology Readiness Level (TRL) 6.
Tillgång till lämpligt plastavfall i tillräckligt stora mängder är den stora utmaningen vi har. Genom kontakter med flera stora aktörer inom avfallssektorn håller vi på att lösa det.
Kommer ni att göra något mer eller liknande test? Eller fortsätta med det ni nu gör.
Vi betraktat vår teknologi som färdigutvecklad när det gäller konvertering till syngas från blandad plast. Men det finns många nedströms processer och applikationer som måste utvecklas tillsammans med andra aktörer. Målet, vår "kronjuvel", är att kunna bidra till att sluta kedjan från plast till plast.
Region Gävleborg – Utfasning av engångskuddar
Vad har verksamheten testat, utvecklat och/eller använt som bidrar till en mer hållbar plastanvändning?
Vi har fasat ut engångskuddar till förmån för två olika modeller av kuddar.
Barriärkudde: Vi valde en kliniskt dokumenterad och CE-märkt barriärkudde med lång livslängd. Kudden desinficeras enkelt på plats och behöver inte skickas till tvätteri, och har därmed inga transporter. Fyllningen består av hålfiber i återvunnen polyester. Eftersom kudden följer sjukbädden och har den inte heller av den anledningen några transportkostnader.
Vik-kudde: som är en tunn avlång kudde, som när den viks ihop har måtten 70x50 och går därmed att ha i ett kuddöverdrag. Kudden är snabbtorkad i tumlare, på grund av sin konstruktion.
Vilka fördelar/nyttor gav det verksamheten och vad vann miljön?
Kuddarna är anpassade för verksamheten på ett genomtänk sätt, då barriärkudden följer sjuksängen, så behöver personalen inte hantera kuddarna annat än vid rengöring och om kuddarna blivit förstörda. Vik-kudden är enkel att anpassa efter olika behov, då den är tunn och vikbar på många olika sätt, den går också att stoppa i ett standardörngott, då måttet blir 50x70 cm om man viker den på tre.
Barriärkuddarna har inga transporter, eftersom de följer sjuksängen, ska spritas av och inte tvättas. Vik-kudden är tunn, har en snabbare torkprocess och genom dess utformning.
Vilka utmaningar, hinder eller nackdelar har ni stött på? Gick de att lösa?
Egentligen väldigt få utmaningar. Vi gjorde besök ute i flera olika verksamheter och presenterade de nya kuddarna och möttes av i stort sett bara positiva kommentarer. Det har visserligen hamnat några barriärkuddar i tvättsäckarna av bara farten inledningsvis, men detta har minskat mycket. Hanteringen har minskat hos vårdpersonalen, då barriärkuddarna följer vårdbädden och hanteras (görs ren) av servicepersonal.
Vik-kuddarna tar något större plats än engångskuddarna i förvaringsskåpen. Men det har löst sig genom att ha tvåstegsförvaring (det finns ett lager på annan plats) på ställen där det är extra ont om plats.
Kommer ni att göra något mer eller liknande test? Eller fortsätta med det ni nu gör.
Ja, det gör vi!
Region Uppsala – Klimatsmartare förkläden i vården
Vad har verksamheten testat, utvecklat och/eller använt som bidrar till en mer hållbar plastanvändning?
Under nuvarande miljöprogram (2023-2026) har vi som mål att klimatsmarta produkter ska utgöra 80 procent av totala beställningsvolymen i de fall vi kan välja mellan ett mer eller mindre klimatsmart alternativ på vår minskningslista. Förkläden är den volymmässigt största produkten på minskningslistan där det finns klimatsmart alternativ.
Verksamheterna brukar säga att de gärna skulle välja det klimatsmarta alternativet, men att det är svårt när det är dyrare eftersom vi har ett tufft ekonomiskt läge. Därför har vi centralt börjat ge ekonomisk ersättning för en del av merkostnaden till verksamheter som väljer det klimatsmarta alternativet. Det handlar helt enkelt om att vi allokerat en del av kostnaden från verksamheternas budget till en central ”miljöbudget”, för att enklare också åskådliggöra vad det kostar att välja de klimatsmarta alternativen. Utbetalningarna sker i efterhand men medför minimal administrativ börda tack vare bra systemstöd.
Vilka fördelar/nyttor gav det verksamheten och vad vann miljön?
Under 2023 fick verksamheterna ersättning för 25 procent av merkostnaden. Och det har haft stor effekt! 2022 var 25 procent av beställda förkläden förnybara. 2023 var 63 procent förnybara! Samma ersättning ges under 2024 och trenden håller i sig.
Vilka utmaningar, hinder eller nackdelar har ni stött på? Gick de att lösa?
Initialt hade vi fått direktiv från politiken att vårt nya miljöprogram inte fick kosta mer än innevarande program. Vi påpekade då att klimatsmarta förbrukningsvaror ofta kostar mer än sina fossila motsvarigheter, så för att kunna ha miljömål kopplat till förbrukningsvaror i vården behövde medel skjutas till. Det var viktigt för att åskådliggöra vad vi som miljöstrateger ska lägga vår tid och kraft på.
Vi hade i första hand velat att prisavdraget för klimatsmarta produkter gjordes redan innan verksamheterna beställde produkterna. Detta var inte möjligt att göra, så vi valde då istället att ge tillbaka pengar i efterhand. Vi var oroliga att det skulle bli en stor administrativ börda med utbetalningar, men tack vare bra systemstöd är administrationen minimal.
En annan utmaning är att prisskillnaden mellan det klimatsmarta och fossila alternativet under året har ökat. Det, i kombination med att verksamheterna beställde många fler klimatsmarta förkläden än vi räknat med, gjorde att budgeten sprack. Det löstes genom att vi hade medel över i vår övergripande budget, så vi kunde betala ut medel som planerat.
Kommer ni att göra något mer eller liknande test? Eller fortsätta med det ni nu gör.
Ja, vi fortsätter under 2024, med dubbelt så mycket pengar som förra året. Eftersom vi använde mer medel än förväntat under 2023 har inte projektet utökats, men på sikt ser vi möjlighet att lägga till fler klimatsmarta produkter, eller utöka andelen av prisskillnaden som vi ger ersättning för.
Reparell – Från plastavfall till textilier – kommersialisering av återvunna material i mode- och arbetskläder
Vad har verksamheten testat/utvecklat och använt som bidrar till resurssmart användning?
Reparells kunder är företag och organsiationer i behov av merchandise, corporate wear och företagskläder. Många företag har hållbarhetsstandarder och vill köpa närproducerade och klimatsmarta produkter. Eftersom vi har livscykelanalyser (LCA) på våra kläder, underlättar vi för våra kunder i deras CSRD-arbete (Corporate Sustainability Reporting Directive).
Reparell har utvecklat en unik affärsmodell där avfall från olika industrier omvandlas till högkvalitativa textilier och kläder. Två av de mest framstående initiativen är:
- #WearOceanWaste – Återvinning av plastavfall från haven, främst gamla fisknät och PET-flaskor, till textila fibrer för arbetskläder, merchandise och uniformer.
- #WearAutoWaste – Transformation av återvunna bildäck till polyamid 6.6, vilket används i slitstarka och hållbara textilier.
Utöver dessa initiativ arbetar Reparell med att minska transportavstånd (under 70 km mellan produktionsstegen), använda solenergi i tillverkningsprocessen och endast producera på beställning för att undvika överproduktion.
Vilka fördelar/nyttor gav det verksamheten och vad vann miljön?
För verksamheten:
- Starkt differentierat varumärke – Att aktivt använda avfall som en resurs skapar en unik position på marknaden.
- Högre kundengagemang – Företag och organisationer som vill minska sin miljöpåverkan väljer Reparell för att integrera hållbarhet i sin profil.
- Ökad resurseffektivitet – Att använda redan existerande material istället för jungfruliga råvaror minskar materialkostnader och gör produktionen mer robust.
- Kortare ledtider & lokal produktion – Produktionen i Europa, istället för Asien, möjliggör kortare leveranstider och bättre kontroll över arbetsförhållanden.
- Underlättar för kunders hållbarhetsrapportering (CSRD) – Eftersom Reparell har LCA-data på sina kläder, kan kunder enkelt inkludera dem i sin hållbarhetsredovisning och uppfylla sina krav.
För miljön:
- Minskat beroende av fossila resurser – Genom att använda återvunna material istället för ny plast eller bomull.
- Mindre CO₂-utsläpp – Kortare transportsträckor och energieffektiv produktion minskar klimatavtrycket.
- Mindre plastavfall i naturen – Genom att omvandla havsplast och gamla däck till textilier förhindras att dessa material hamnar i deponier eller förbränns.
Vilka utmaningar, hinder eller nackdelar har ni stött på? Gick de att lösa?
Utmaning: Brist på etablerade standarder för återvunnet material
- Lösning: Samarbeten med partners som BASF, Fulgar och RISE har hjälpt Reparell att verifiera kvaliteten och miljöfördelarna med materialen genom massbalansmetoder och livscykelanalyser.
Utmaning: Skepsis och okunskap på marknaden
- Lösning: Storytelling har varit avgörande för att visa att återvunnet material inte bara är hållbart, utan också av hög kvalitet. Genom att berätta om processen och visa produkter i verkliga sammanhang har Reparell byggt trovärdighet.
Utmaning: Kostnader och konkurrens med billigare jungfruliga material
- Lösning: Genom att fokusera på företag som värdesätter hållbarhet och vill använda Reparells produkter i sin marknadsföring har företaget skapat en stark kundbas som ser värdet i lösningen.
Utmaning:Begränsningar i volymer och kapacitet hos produktionspartners
- Lösning: Samarbete med noggrant utvalda partners i Portugal och Italien har säkerställt en flexibel men högkvalitativ produktion.
Kommer ni att göra något mer eller liknande test? Eller fortsätta med det ni nu gör?
Reparell kommer att fortsätta utveckla #WearOceanWaste och #WearAutoWaste genom att förbättra processerna och skala upp produktionen. Företaget letar också kontinuerligt efter nya avfallsströmmar som kan omvandlas till textilier.
Framtida fokusområden inkluderar:
- Vidareutveckling av återvunnet garn – Test av nya råvaror från avfallsströmmar inom andra industrier.
- Nya samarbeten med fordonsindustrin – Ytterligare utveckling av #WearAutoWaste genom att inkludera fler återvunna komponenter från bilar.
- Ökad storytelling och transparens – För att sprida kunskap och få fler företag att förstå värdet av hållbara textilier.
- Fokus på hållbarhet och rapportering – Med våra LCA-rapporter hjälper vi företag att nå sina hållbarhetsmål och underlätta deras CSRD-rapportering.
Reparells strategi bygger på att fortsätta testa, förbättra och iterera – för att bevisa att cirkulär ekonomi inte bara är en idé, utan en fungerande affärsmodell.
Vår filosofi är enkel: "Gör det bästa du kan idag, och förbättra det imorgon."
Roslagsvatten – Insamling av plast i skärgården
Vad har verksamheten testat, utvecklat och/eller använt som bidrar till en mer hållbar plastanvändning?
Vi har börjat samla in grovavfall (exempelvis plast) i skärgårdsmiljö i storsäckar av varierande storlek och erbjuder sortering i cirka 20 fraktioner. Alla storsäckar är märkta med vad som sorterats och de läggs sedan i samma container för transport och vidare behandling. Det gör transporten effektivare eftersom vi får in alla fraktioner i samma container istället för att frakta olika containrar och luft. Det effektiviserar transporterna och yteffektiviteten på ÅVC:en i skärgården.
Vilka fördelar/nyttor gav det verksamheten och vad vann miljön?
Det har möjliggjort att Roslagsvatten kan erbjuda kunder en hög grad av sortering på en plats (skärgården) där utmaningarna med insamling av avfall är stora.
Vilka utmaningar, hinder eller nackdelar har ni stött på? Gick de att lösa?
Vår utmaning var att komma på själva lösningen/systemet hur vi skulle samla in grovavfallet i skärgården där det i princip inte finns några vägar och långa sträckor mellan insamlingsplatserna. Att samla in i storsäckar som går att lyfta med kranar/truckar har visat sig vara en ok lösning. En nackdel är att det är kostsamt att ha en hög ambitionsnivå med hög sorteringsgrad. Det gäller även allt förpackningsmaterial där vi enligt nuvarande ersättningsföreskrift inte har täckning för våra insamlingskostnader.
Kommer ni att göra något mer eller liknande test? Eller fortsätta med det ni nu gör?
Vi kommer fortsätta på samma sätt fortsättningsvis. Arbetssättet är intrimmat och det är inte längre ett test. Vi har inga liknande anläggningar på planeringsbordet just nu.
Sanify – Alkoholfri desinfektion leder till minskad plastkonsumtion och ökad materialåtervinning
Vad har verksamheten testat/utvecklat, använt som bidrar till resurssmart användning
Vi har utvecklat en alkoholfri desinfektion som möjliggör effektiv och säker handdesinfektion – helt utan etanol.
Vilka fördelar/nyttor gav det verksamheten och vad vann miljön?
För verksamheten innebär detta flera fördelar, såsom eliminering av hantering av farliga kemikalier och att inga tillstånd krävs för brandfarliga vätskor. Det bidrar även till en säkrare arbetsmiljö för produktionspersonalen.
Några miljöfördelar:
- Minskade transporter och brandsäkerhet – Undviker onödiga transporter pga koncentrat lösningar, transporter med farligt gods (ADR) och eliminerar behovet av brandsäkra skåp.
- Hållbara förpackningar – Möjliggör användning av mer miljövänliga material som bioplast och Bag-in-Box, vilket minskar plastförbrukningen med upp till 86 %.
- Minskad plastkonsumtion – Påfyllningsbara dispensrar med tank ersätter låsta plastsystem som ofta leder till onödig plastanvändning och låg tömningsgrad.
- Längre livslängd på ytor och utrustning – Tekniken är fri från lösningsmedel och påverkar varken material, hud eller instrument, vilket bidrar till längre hållbarhet för exempelvis golv och sjukhusbäddar samt minskar behovet av hudkräm.
- Minskad mikroplastförorening – Mindre behov av plastadditiv minskar spridningen av mikroplaster.
- Bredare materialkompatibilitet – Kan användas på fler plastytor utan att orsaka sprickbildning eller degradering, vilket minskar behovet av att ersätta material.
- Undviker bildandet av farligt avfall – längre hållbarhet pga stabil formula minskar mängden avfall och om den går ut i datum bildar produkten inte farligt avfall.
Vilka utmaningar, hinder eller nackdelar har ni stött på? Gick de att lösa?
Omställningen till mer hållbara lösningar tar tid, då den utmanas av etablerade tankesätt, invanda rutiner, befintliga strukturer och ekonomiska intressen.
En särskild utmaning är att inköpsbesluten ofta fattas långt ifrån de som faktiskt använder produkten. Medan användarna vanligtvis vill byta direkt, kan upphandlare och inköpare uppleva det som merarbete att introducera en ny produkt eller hantera fler alternativ.
Men när en kund väl har ställt om, återgår de aldrig till tidigare lösningar.
Regulatoriskt sett är biocidprodukter ett komplext område, och med export till många länder har regelarbete blivit en central del av vår verksamhet.
Kommer ni att göra något mer eller liknande test? Eller fortsätta med det ni nu gör.
Vi har utvecklat fler plastreducerande lösningar inom rengöring, såsom påfyllningsbara system där sprayflaskor återanvänds istället för att slängas. Vi arbetar kontinuerligt med att utveckla lösningar som minskar mängden farliga kemikalier, reducerar materialförbrukning och minimerar transportbehov.
Stockholms stad – Minskad användning av engångshandskar
Vad har verksamheten testat, utvecklat och/eller använt som bidrar till en mer hållbar plastanvändning?
Under 2023 genomförde miljöförvaltningen i Stockholms stad ett pilotprojekt på ett vård- och omsorgsboende i syfte att minska överanvändning och svinn av engångshandskar samtidigt som bibehållna basala hygienrutiner upprätthölls. Genom en samkapande process tillsammans med personalen, med utgångspunkt i tjänstedesign, identifierades i vilka situationer engångshandskar överanvändes och varför. Därefter togs förslag på åtgärder för minskad överanvändning och svinn fram tillsammans. Fyra åtgärdsförslag utvecklades vidare och testades på olika avdelningar. De fyra åtgärderna var:
- En ”nödlåda” med handskar i köken som placerades lättillgängligt men uppe på en hylla + inköp av personliga flergångshandskar till disk.
- En ”Använd vid hantering av smutsig tvätt”-låda i tvättstugan för att visa på det önskade beteendet, samtidigt som alla övriga handskpaket togs bort (ex där ren tvätt veks)
- Informationsaffischer med det uppmuntrade beteendet (ex ”när vi serverar mat räcker det med rena händer”, När vi visar omsorg har vi rena händer” osv) som placerades på strategiska platser
- Loggbok: Ett flertal medarbetare valdes ut att under två pass föra anteckningar över sin handskanvändning – när och hur många. Uppmuntrade till reflektion över sin egen handskanvändning
Den åtgärd som gav bäst resultat var införandet av en ”nödlåda” för engångshandskar i köken med information om när engångshandskar måste användas, i kombination med inköp av personliga diskhandskar, för att minimera onödig engångshandskanvändning i köken.
Vilka fördelar/nyttor gav det verksamheten och vad vann miljön?
Minskade inköp av engångshandskar ger en klimat- och miljönytta i hela livscykeln. Lite mer konkret så ger en minskad onödig användning av engångshandskar i verksamheten ger en ekonomisk besparing, minskad tidsåtgång för leverans och avfallshantering, förbättrad arbetsmiljö genom minskad exponering av potentiell skadliga kemikalier (vid användning av vinylhandskar), förbättrad efterlevnad av basala hygienrutiner, och en minskad påverkan på miljö och klimat. Samtidigt ger arbetet en möjlighet att arbeta med kvalitets- och verksamhetsutveckling
Vilka utmaningar, hinder eller nackdelar har ni stött på? Gick de att lösa?
Att arbeta med beteenden är en utmaning och en samskapande process är en förutsättning men tar också tid och personella resurser. Det krävs vilja och engagemang från verksamheten, särskilt ledningen. Man måste också våga testa, inte alla åtgärder vi testade gav en minskad onödig användning av engångshandskar. Dessa fick då justeras eller konstaterades inte ge någon effekt och togs bort vid pilotprojektets slut.
Lärdomarna och erfarenheterna från pilotprojektet har sammanställts till olika typer av material som tillgängliggjorts för andra vård- och omsorgsboenden som inspiration. Länk: https://leverantor.stockholm/aldreomsorg/hallbar-aldreomsorg/
Kommer ni att göra något mer eller liknande test? Eller fortsätta med det ni nu gör.
Lärdomarna och erfarenheterna från vård- och omsorgsboendet har tagits vidare som inspiration till övriga kommunala vård- och omsorgsboenden i Stockholm genom en uppskalningsinsats.
Samma samskapande metod håller just nu på att testas för att minska engångshandskanvändningen i Stockholms stads tillagnings- och mottagningskök. Det överanvänds stora mängder engångshandskar i storköksverksamhet. Syftet är att genom samskapande identifiera när engångshandskar överanvänds, ta fram åtgärder och testa i syfte att ta fram vägledande material som kan sprida till alla stadens tillagnings- och mottagningskök.
Sveriges Konsumenter – Förändra plastanvändningen hos hushåll
Vad har verksamheten testat, utvecklat och/eller använt som bidrar till en mer hållbar plastanvändning?
Vi har nu genomfört och utvärderat vår första pilotomgång av det beteendeförändrande programmet Plastkampen (del av EU Interreg-projektet Baltiplast). Programmets mål är att minska de deltagande hushållens konsumtion och avfall av engångsplast och plastförpackningar och bygger på metoder för beteendeförändring.
Plastkampen pågår i åtta veckor och består av tre steg. I det första steget får hushållen inventera sitt eget plastavfall under två veckor. I steg två får de coachande mail med tips och utmaningar med syfte att påverka deras konsumtion av engångsplast och plastförpackningar. I steg tre får de inventera sitt plastavfall igen och se om det blivit någon skillnad. De får också berätta vilka tips som varit mest värdefulla för dem.
Vilka fördelar/nyttor gav det verksamheten och vad vann miljön?
Målet är att lära känna hushåll och deras konsumtionsvanor då det gäller plast, vi når ut med kunskapshöjande information och kan förhoppningsvis bidra till incitament för beteendeförändring. Det vi lär oss kan vi till exempel använda i vårt påverkansarbete gentemot politik och marknad.
Första omgången deltog 35 hushåll i Västerås som är pilot-kommun och samarbetspart i projektet. Av de som rapporterade in sina resultat så minskade plastavfallet per hushåll i snitt med 254 gram från den första till den andra inventeringsperioden. Vad denna minskning beror på är för tidigt att säga, vi kommer nu skala upp och hoppas få fler resultat för att kunna utvärdera och fortsätta utveckla programmet.
I utvärderingen av de tips som testades kan vi se att fler pratat med folk i sin närhet om plast och plastens påverkan på miljö och klimat. De har även testat att använda alternativa produkter och metoder (till exempel för städning) i hemmet som leder till mindre plastkonsumtion.
Utöver nyttan i att hushållen i den första piloten minskade sitt plastavfall, som det ser ut, så lär vi känna hushåll och deras konsumtionsvanor då det gäller plast, vi når ut med kunskapshöjande information och kan förhoppningsvis bidra till incitament för beteendeförändring. Det vi lär oss kan vi till exempel använda i vårt påverkansarbete gentemot politik och branschen.
Det återstår att se vilken effekt programmet får som helhet och hur svårt eller lätt det är att minska sin plastkonsumtion i det samhälle vi lever i.
Vilka utmaningar, hinder eller nackdelar har ni stött på? Gick de att lösa?
Cirka hälften av hushållen rapporterade in sina resultat efter första investeringsperioden och bara 30 procent efter andra. Inget hushåll avregistrerade sig dock från att prenumerera på mejlutskicken. Vi har nu reviderat programmet för att göra det mer självgående i genomförandefasen, samt vässat till vissa moment (till exempel innehåll i mejlutskick och ett förenklat inventeringsverktyg) för att öka engagemangsnivån bland deltagarna. Under hösten skalar vi stegvis upp den uppdaterade versionen av programmet och bjuder in fler hushåll att delta i Plastkampen.
I utvärderingen vittnar många om att det är svårt att som konsument undvika engångsplast och plastförpackningar i vardagssituationer, främst när det kommer till livsmedel. Det är tydligt att konsumenter inte kan krävas på hela ansvaret för att lösa den stora samhällsutmaning onödig engångsplast och plastförpackningar är. För att få till en verklig systemförändring måste samhällets övriga aktörer ta sitt ansvar.
Kommer ni att göra något mer eller liknande test? Eller fortsätta med det ni nu gör?
Vi skalar nu stegvis upp den uppdaterade versionen av Plastkampen och sprider den till hushåll nationellt för att få fler att anmäla sig och få utskicken och instruktioner för att inventera sitt plastavfall och testa våra tips. Vi har hittills 100 anmälda hushåll till Plastkampen! Läs gärna mer om projektet och anmäl dig tillatt vara med i Plastkampen här:
Trollhättan energi AB – Nyårslöfte: minska engångsplasten
Vad har verksamheten testat, utvecklat och/eller använt som bidrar till en mer hållbar plastanvändning?
Vi har som nyårslöfte på verksamhetsområde Återvinning beslutat att vi inte ska använda engångsmuggar och att vi återanvänder plastpåsen till kaffesumpen i kaffemaskinen så länge som möjligt.
Vilka fördelar/nyttor gav det verksamheten och vad vann miljön?
Vi startade 1/1 2025 så än så länge ser vi ingen större miljönytta men vi hoppas att det kommer ge ett positivt resultat med en minskad resursförbrukning ju längre vi håller på.
Vilka utmaningar, hinder eller nackdelar har ni stött på? Gick de att lösa?
Vi har informerat om att vi vill minska engångsartiklarna för att minska vårt avfall både muntligt och sen har vi information som rullar på en TV i fikarummet på vår avdelning. Detta ger även ett bra signalvärde till övriga avdelningar som vistas i vårt fikarum. Eftersom vår personal är ute och kör sopbil har pappersmuggen varit mer praktisk, till skillnad från porslinsmuggarna som finns på kontoret, därför har det upplevts som lite ”jobbigt”. Vi kör diskmaskinen regelbundet för att säkerställa att det alltid finns rena muggar i fikarummet under fikapausen. I början smög personalen tillbaka pappersmuggarna, men sen en månad tillbaka används de nästan inte alls. Några av chaufförerna har termosmuggar.
Kaffesumpen var enklare, ibland glöms rutinen av, men majoriteten av gångerna den töms hanteras den enligt vår nya rutin.
Kommer ni att göra något mer eller liknande test? Eller fortsätta med det ni nu gör.
Vi hoppas att det kommer anammas över hela bolaget.
Västragötalandsregionen – Minska användningen av TIVA-set
Vad har verksamheten testat, utvecklat och/eller använt som bidrar till en mer hållbar plastanvändning?
Vi har ändrat arbetssätt för totalintravenös anestesi och genomfört en vetenskaplig studie för att undersöka om det finns ökad risk för bakteriekontamination om TIVA set används till flera patienter under en dag i ett operationsrum.
Den vetenskapliga artikeln är publicerad här:
Bacterial contamination and greenhouse gas emissions (journals.lww.com)
Vilka fördelar/nyttor gav det verksamheten och vad vann miljön?
Att använda mindre material innebär både minskade kostnader, minskad miljöpåverkan och frigörande av arbetstid. Mer konkret har vi minskat koldioxidutsläppen med 69 procent per operation som genomförs med det nya arbetsättet.
Vilka utmaningar, hinder eller nackdelar har ni stött på? Gick de att lösa?
Den stora utmaningen är att verksamheterna tar på sig producentansvaret för produkterna som används då de från leverantör är märkta som enpatientsprodukter. I studien fastställs att det inte finns ökad risk för bakteriekontamination.
Kommer ni att göra något mer eller liknande test? Eller fortsätta med det ni nu gör?
Ja, vi kommer fortsätta med detta arbetssätt på de operationsavdelningar som börjat. Vi sprider också kunskap om det både intern i VGR och externt till andra aktörer inom häls- och sjukvården.
Wexiödisk AB – Mobila disklösningar i kamp mot engångsartiklar
Vad har verksamheten testat, utvecklat och/eller använt som bidrar till resurssmart användning?
Under snart ett år har vår mobila disklösning turnerat runt i landet på stadsfester, musikevenemang och mässor. Med 100-tusentals artiklar diskade och torkade har vi varit en viktig del i att minska mängden engångsartiklar som annars skulle ha spridit sig i våra offentliga utrymmen – från överfulla papperskorgar till skräpiga torg och parker.
Vilka fördelar/nyttor gav det verksamheten och vad vann miljön?
Vi är stolta över att bidra till en mer hållbar framtid och minska beroendet av engångsartiklar. Tack vare vår mobila lösning kan vi snabbt och effektivt placera oss på rätt ställen för att optimera både logistiken och användarupplevelsen.
Vilka utmaningar, hinder eller nackdelar har ni stött på? Gick de att lösa?
Anslutningar för vatten, el och avlopp har ibland varit en utmaning, men tack vare vagnens mobilitet har vi alltid hittat en acceptabel lösning.
Kommer ni att göra något mer eller liknande test? Eller fortsätta med det ni nu gör?
Vi fortsätter att testa vårt koncept att stå emot engångsartiklar – och i sommar hittar du oss på Smaka på Trollhättan, Grill SM, Sweden Rock, STHLM Fields och WoW, där vi alla gör en skillnad.
Äldreboendet Blombuketten i Malmö stad och VA-Syd – Minskad användning av engångshandskar och inkontinensskydd
Vad har verksamheten testat, utvecklat och/eller använt som bidrar till en mer hållbar plastanvändning?
Minskad användning av engångshandskar och inkontinensskydd. Exempel på åtgärder:
- Tydliggör när handskar ska användas och inte, och varför det är så (många har övertro på att handskar är bra). Skriv ner riktlinje och sätt upp i tvättstugan.
- Engångshandskar ska bara finnas på rummen och i tvättstugan, ta bort från alla andra ställen, till exempel gemensamhetsutrymmen
- Använd argument för miljö, hygien och pengar för att få personalen att vilja göra rätt
- Motivera varandra med rätt beteende. Kontaktperson får ta större ansvar för att ha koll på att storlek och kapacitet är rätt
- Diskutera ihop, prata, påminna varandra
- Inkontinensombud samlar information, sjuksköterskor ordinerar inkontinensprodukt, ordination meddelas vårdpersonalen
- Följ upp på teammöten, avdelningsmöten och dagliga rapporter.
- Sortera i förrådet, tydlighet. Inkontinensombud ansvarar för att det är ordning
Vilka fördelar/nyttor gav det verksamheten och vad vann miljön?
Inköpen av engångshandskar minskade med 9 procent och inkontinensskydd med 38 procent. Även om det finns en viss osäkerhet i siffrorna på grund av gamla lager så bedöms resultaten spegla storleksordningen av den faktiska minskningen.
Det har gett oss på Blombuketten kunskap om vad vi gör och varför vi gör det, gällande inkontinenshjälpmedel och handskar. Vi har fått en större tydlighet i framför allt användandet av handskar.
Projektet har gjort att vi har jobbat ihop i hela huset på ett ännu mer effektivt sätt, framför allt gällande inkontinenshjälpmedel där man nu har en helt annan dialog mellan inkontinensombuden sen tidigare. Med bara små justeringar så har vi fått ett lyckat resultat.
Miljöpåverkan är inte beräknad, men den har minskat i motsvarande grad som mängden handskar och inkontinensskydd har minskat.
Vilka utmaningar, hinder eller nackdelar har ni stött på? Gick de att lösa?
Det har varit en utmaning att få ihop tiden och få med alla på banan. Tider fick vi ihop och många medarbetare kunde delta på workshoparna vilket vi också tror har gjort att engagemanget blivit större.
Kommer ni att göra något mer eller liknande test? Eller fortsätta med det ni nu gör.
Projektet ingår i VA Syd satsning Avfallssnåla verksamheter, vilket innebär att kommunala verksamheter i Malmö stad och Burlövs kommun coachas i förebyggande av avfall. Vi är på gång att arbeta med fler äldreboenden.