Förbered din ansökan
Här finns information om vad som ska finnas med i din ansökan för att söka stöd från Klimatklivet. Du hittar vägledningar, mallar och verktyg som hjälper dig.
Blanketter och vägledningar på den här sidan uppdateras kontinuerligt, därför rekommenderar vi att du alltid använder information och länkar på den här webbsidan istället för äldre nedladdade versioner.
Beräkna utsläppsminskning
Klimatklivet ska ge stöd till de åtgärder som ger störst klimatnytta och därför är beräkning av åtgärdens utsläppsminskning ett av de viktigaste underlagen i ansökan. De åtgärder som beräknas ge störst minskning av växthusgaser per investerad krona är de som får stöd.
I ansökan ska utsläppen redovisas som två alternativ:
- Ett nollalternativ, i det fall åtgärden inte genomförs.
- Ett alternativ då åtgärden genomförs.
Utsläppsvärden som används för att beräkna utsläpp för de vanligaste energislagen samt rekommenderade livslängder för vanliga åtgärder hittar du i vägledningarna nedan.
Vägledning om rekommenderade livslängder för olika åtgärdstyper (pdf)
Beräkning av utsläppsminskning inför ansökan om stöd till energikonvertering (pdf)
Investeringskalkyl
Klimatklivets stöd ska gå till åtgärder som bidrar till att öka takten för att nå miljömålet Begränsad klimatpåverkan och åtgärderna ska inte kunna genomföras utan stöd. Därför är beräkningen av investeringens återbetalningstid en viktig del i ansökan. I ansökan ska återbetalningstiden redovisas i en investeringskalkyl.
Mall för investeringskalkyl, uppdaterad 2024-05-23 (xlsx)
Vägledning om investeringskalkyl, uppdaterad 2024-05-23 (pdf)
Särskilda underlag för olika åtgärdstyper
Några åtgärdstyper kräver särskilda underlag eller information. Läs mer om vad ansökan om stöd ska innehålla på respektive sida.
Icke-publik laddning, till exempel för laddning av egna lastbilar
Andra underlag som kan behövas
Handläggningstiden för din ansökan blir kortare enklare och effektivare om alla underlag finns med. Fråga din länsstyrelse om du är osäker på vilka underlag som just du behöver bifoga till din ansökan.
Naturvårdsverket kan komma att begära in några av nedanstående underlag:
Avsiktsförklaringar
Avsiktsförklaringar eller liknande från eventuella samarbetspartners, köpare eller liknande som är avgörande för genomförandet.
Fullmakt
Den som är behörig att agera firmatecknare enligt bolagets registreringsbevis behöver inte bifoga fullmakt till ansökan. Fullmakt behövs däremot om en person anges som firmatecknare i ansökan, men inte är firmatecknare i bolaget. Kontaktpersonen för ansökan behöver inte fullmakt.
Borgensförbindelse
Borgensförbindelse från exempelvis koncernbolag, där bolaget förbinder sig att svara för ekonomiska anspråk gentemot Naturvårdsverket.
Medfinansieringsintyg
Medfinansieringsintyg behövs när en annan organisation än den sökande står för en del av finansieringen.
Intyg om de minimis
Om ni beviljat stöd enligt de minimis (försumbara stöd) behöver ni skicka in en ifylld blankett som redovisar om er organisation, koncern eller ert företag inom de senaste tre åren mottagit försumbart stöd.
Offerter
Naturvårdsverket behöver säkerställa att åtgärder genomförs på ett kostnadseffektivt sätt. Därför är det viktigt att du som ansöker om stöd har undersökt detta genom att begära in kostnadsförslag från olika leverantörer. Vi ser gärna att minst tre offerter jämförs om det är möjligt. Undersöks färre än tre behöver ni kunna förklara varför.
SME -blankett
Företagets storlek är avgörande för hur mycket stöd du kan beviljas.
Kostnadskalkyl med tidsplan
För att fastställa rätt utbetalningsplan för varje beviljad åtgärd måste du som sökande visa på en tydlig tidsplan för vilka kostnader som du kommer ha för varje sexmånadersperiod fram till slutdatum. Naturvårdsverket följer sedan upp kostnadskalkylen i samband med att du som stödmottagare skickar in en lägesrapport efter sex månader från åtgärdens startdatum. Då kan utbetalningsplanen justeras utifrån hur tidsplanen och upparbetade kostnader fortlöper.
Söker du bidrag för åtgärder för 10 miljoner kronor eller mer?
Ytterligare underlag som behövs vid stora åtgärder
De som söker 10 miljoner kronor i stöd eller mer behöver komplettera ansökan med följande underlag:
- avsiktsförklaringar från samarbetspartners,
- enskilda näringsidkare och föreningar behöver bifoga senaste årsredovisningen
- framtida kunder, leverantörer, markägare och andra samarbetspartner,
- likviditetskalkyl,
- projektstrukturerad åtgärdsbeskrivning samt
- riskanalys.
Här ansöker du
När du förberett underlagen som behövs, bifoga dem till din ansökan som du gör via Länsstyrelsernas e-tjänstportal. Ansökan skickas in till länsstyrelsen i det län där din åtgärd ska genomföras.
Relaterade sidor
Förutsättningar för stöd
Här kan du läsa mer om de förutsättningar du behöver ha koll på när du gör en ansökan till Klimatklivet.
Behandling av personuppgifter vid stöd till lokala klimatinvesteringar
Naturvårdsverket är personuppgiftsansvarig och behandlar personuppgifter i enlighet med gällande dataskyddsregler. Du har rätt att begära tillgång till och rättelse eller radering av dina personuppgifter eller begränsning av behandling som rör dig. Du har även rätt att invända mot behandlingen av dina personuppgifter.
Information om dina rättigheter och kontaktuppgifter till Naturvårdsverkets dataskyddsombud
Integritetsskyddsmyndigheten är ansvarig tillsynsmyndighet för personuppgiftsbehandling och dataskydd. Du kan vända dig dit om du har klagomål rörande dina rättigheter. Du kan också alltid kontakta Naturvårdsverkets dataskyddsombud.
Ändamål och rättslig grund för behandlingen
Naturvårdsverket ska enligt förordning (2015:517) om stöd till lokala klimatinvesteringar och EU:s förordning (2021/241) om inrättande av faciliteten för återhämtning och resiliens (RRF-förordningen) betala ut stöd till lokala klimatinvesteringar samt följa upp och utvärdera användningen av medel för anslag 1:16 Klimatinvesteringar.
Naturvårdsverket behandlar personuppgifter för att:
- handlägga och betala ut stöd
- kontakta stödmottagare vid uppföljning av om villkoren för ansökan är uppfyllda
- rapportera beslutade RRF-medel till Ekonomistyrningsverket (ESV)
- handlägga revisionsförfarande
- skicka ut enkäter och årlig uppföljningsrapport samt sammanställa inkomna svar. Redovisning sker på övergripande nivå och innehåller inga personuppgifter.
- kontrollera bidragssökande i syfte att identifiera risk för bedrägerier och andra oegentligheter (åtgärder som finansieras av EU:s återhämtningsfond, RRF-medel)
Handläggning av stöd sker enligt den rättsliga grunden myndighetsutövning, artikel 6.1 e dataskyddsförordningen.
Uppföljning och revisionsförfarande sker enligt den rättsliga grunden uppgift av allmänt intresse, artikel 6.1 e dataskyddsförordningen.
Rapportering av beslutade RRF-medel sker enligt den rättsliga grunden fullgöra en rättslig förpliktelse, artikel 6.1 c dataskyddsförordningen.
Genomförande av kontroller som sker under handläggningen i syfte att förebygga, upprätta och korrigera bedrägerier, korruption och intressekonflikter, sker enligt den rättsliga grunden fullgörande av rättslig förpliktelse, artikel 6.1 c samt uppgift av allmänt intresse, artikel 6.1 e dataskyddsförordningen
I de fall uppgifter om lagöverträdelse behandlas i samband med kontroll sker det enligt den rättsliga grunden uppgift av allmänt intresse, artikel
6.1 e dataskyddsförordningen, kopplat till Naturvårdsverkets skyldigheter i artikel 22 RRF-förordningen.
Behandling av eventuella känsliga personuppgifter som kan förekomma i samband med utförande av kontroll sker enligt den rättsliga grunden viktigt allmänt intresse, artikel 9.2 g dataskyddsförordningen.
Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2016/679 om behandling av personuppgifter
Personuppgifter från annan källa
Vid rapportering av RRF-medel till ESV hämtas personuppgifter rörande verkliga huvudmän från Bolagsverket.
Vid genomförande av kontroll hämtas personuppgifter från Creditsafe och Creditsafe Protect.
Kategorier av personuppgifter
Handläggning av bidragsansökan
Personuppgifter som behandlas vid handläggning av bidragsärenden rörande kontaktpersoner och firmatecknare är för- och efternamn, titel, e-postadress, telefonnummer, organisatorisk tillhörighet, signatur samt diarienummer till bidragsärende. För enskilda firmor kan även personnummer behandlas om de utgör organisationsnummer samt fastighetsbeteckning om fastigheten är privat.
Vid digitala möten behandlas även foto samt bild-och ljudupptagning.
Personuppgifter som behandlas vid uppföljning och utvärdering är för- och efternamn, e-postadress, organisatorisk tillhörighet samt ärendenummer i Naturvårdsverkets dokument- och ärendehanteringssystem. Vid ifyllande av enkät behandlas IP-adress samt eventuella personuppgifter i fritextfält. I de fall namnet på företaget innehåller personnamn kommer för- och efternamn att behandlas.
Rapportering av RRF-medel till Ekonomistyrningsverket, ESV
Personuppgifter som behandlas rörande sökandens företrädare är för- och efternamn, födelsedatum, personnummer, företagsnamn som innehåller personnamn, personnummer som utgör organisationsnummer för enskild firma.
Personuppgifter som behandlas rörande verkliga huvudmän för juridiska personer är för- och efternamn och födelsedatum.
Personuppgifter som behandlas rörande entreprenörer är företagsnamn där personnamn kan förekomma, för- och efternamn och födelsedatum (privatperson), personnummer och personnummer som utgör organisationsnummer för enskild firma.
Kontroll av bidragssökande
Personuppgifter som kan komma att behandlas vid genomförande av kontroller rörande enskild firma är företagsnamn (om det innehåller personnamn) samt personnummer om det utgör organisationsnummer.
Personuppgifter som kan komma att behandlas rörande sökandens företrädare och andra företag i samma koncern är för- och efternamn, födelsedatum samt funktion i styrelse och liknande. Även tidigare styrelseuppdrag i andra företag och känsliga personuppgifter kan förekomma i samband med exempelvis negativ media kan förekomma.
Personuppgifter som kan komma att behandlas rörande verkliga huvudmän är för- och efternamn, personnummer samt uppgifter om brott och lagöverträdelse. Även känsliga personuppgifter kan förekomma i samband med exempelvis negativ media.
Mottagare av personuppgifter
Utöver handläggare på Naturvårdsverket och länsstyrelserna samt eventuell anlitad konsult kommer även Naturvårdsverkets leverantörer av IT-tjänst samt IT-drift och förvaltning att ha tillgång till personuppgifter för att utföra sina uppdrag.
Naturvårdsverket lämnar även ut personuppgifter vid revisionsförande till Regeringskansliet, EU-kommissionen, Ekonomistyrningsverket (ESV), Riksrevisionsverket (RRV), Europeiska byrån för bedrägeribekämpning, Europeiska revisionsrätten samt Energimyndigheten (myndighetens egna uppföljningar).
Uppgifter som lämnas in till Naturvårdsverket blir allmänna handlingar hos myndigheten och kan därmed begäras ut enligt tryckfrihetsförordningen. Om personuppgifter finns i en allmän handling kan de som begär ut denna ta del av dessa personuppgifter om personuppgifterna inte omfattas av sekretess enligt offentlighets- och sekretesslagen (2009:400). Naturvårdsverket gör alltid en sekretessprövning innan myndigheten lämnar ut allmänna handlingar.
Överföring av personuppgifter till tredje land
Överföring av personuppgifter till tredje land utanför EU/EES förekommer inte.
Hur länge behandlar Naturvårdsverket personuppgifterna?
Personuppgifter i allmänna handlingar bevaras och gallras i enlighet med arkivlagstiftningen, Riksarkivets föreskrifter och myndighetens beslut om tillämpning av dessa föreskrifter.
Handlingar i bidragsärendet som inte ska bevaras gallras vid inaktualitet, dock senast när ärendet avslutas.
Underlag i form av svar på enkäter vid undersökningar utförda av Naturvårdsverket gallras efter det att resultat sammanställts och underlagen inte längre behövs i verksamheten. Detta under förutsättning att undersökningsfrågor samt sammanställning bevaras.
E-post som är av ringa eller tillfällig betydelse gallras vid inaktualitet.
IP-adress raderas så snart som webbenkäten är ifylld.
Undantaget från gallring är handlingar av vikt som registrerats i Naturvårdsverkets dokument- och ärendehanteringssystem och bevaras i myndighetens e-arkiv.